Jakt

I samband med jakt är det inte tillåtet att använda drönare under själva jakten då det klassas som motordriven anordning. Foto: Classen Rafael/Mostphotos

Vad gäller när drönare används av jägare?

Drönare är ett bra verktyg för att inventera vilt och bedriva viltvård. Men som jägare är det bra att veta vilka regler som gäller.
– Filmas det för eget bruk behövs inget tillstånd men ska filmen delas eller spridas behöver man ansöka om spridningstillstånd, säger Filip Ånöstam, ansvarig för digital viltövervakning Svenska Jägareförbundet.

2024-01-26

Många har börjat använda drönare för olika ändamål. Då finns flera regler filmaren behöver känna till och eventuellt söka tillstånd för. Filmas till exempel horisonten behövs alltid tillstånd.

För jägare finns det flera saker att tänka på, framför allt syftet med drönaren. I samband med jakt är det inte tillåtet att använda drönare under själva jakten då det klassas som motordriven anordning vilket, enligt jaktlagen paragraf 31, inte får användas för att ”söka efter, spåra, förfölja eller genskjuta för att hindra vilt att undkomma eller för att avleda viltets uppmärksamhet från den som jagar.”

Däremot är användandet av drönaren ett effektivt sätt om du vill inventera och räkna antalet individer av olika arter.
– I stället för att sitta och titta efter vilt från marken kan man med hjälp av drönaren få en vy ovanifrån, vilket ger en helt annan möjlighet att räkna antalet djur i området. Det går även att få en betydligt bättre överblick där det är svårare att se viltet, till exempel i skog, vid foderplatser eller i vassar, säger Filip Ånöstam.

Än effektivare är det om man har råd med en drönare utrustad med termisk kamera, då kan man snabbt få syn på viltet och räkna dessa. Tänk dock på vilken höjd ni åker på, är det för lågt riskerar ni att skrämma viltet.
– Ett annat utmärkt sätt att använda drönare, framför allt de utrustade med termisk kamera, är för att hitta kid och kalvar inför slåtter. Startar man tidigt på morgonen i samband med soluppgången, så kan man enkelt och snabbt söka av ett större område innan vallen ska slås, säger Filip Ånöstam.

I samband med jakt

Många använder drönare för att filma i samband med jakt, som till exempel vid samlingar.
– Det finns många regler kring detta och då kan man behöva ansöka hos lantmäteriet eller Sjöfartsverket (om det är över havet) om spridningstillstånd, säger Filip Ånöstam.

Det finns dock flera undantag från spridningstillstånd, till exempel om man filmar skogsmark på uppdrag av markägaren, åkermark (utan omgivning) och bostadsbyggnad med tillhörande mark och anläggningar. Är du det minsta osäker, sök alltid tillstånd eller kontakta rätt myndighet och fråga.

Vad gäller bilder och filmer på människor kan de klassas som personuppgifter om det går att identifiera personerna. Var noga med att följa GDPR.
Framtiden när det gäller drönare och viltvård går framåt och med bättre och billigare teknik kommer detta verktyg att användas mer.
– Användningsområdena ökar och SLU undersöker nu hur drönare och AI kan identifiera och beräkna viltskador på gröda. Några fler användningsområden är att leta efter kid/kalvar inför slåtter och hitta levande och döda vildsvin vid utbrott av afrikansk svinpest, säger Filip Ånöstam.

Syfte och regler

Syftet är det viktiga och för jägare och alla andra som flyger drönare finns flertalet regler som gäller. Här är några:

• För alla drönare som väger 250 gram och uppåt så behöver du som kör drönare vara utbildad fjärrpilot under den öppna kategorin, du ska även vara registrerad operatör hos Transportstyrelsen. Väger drönaren mindre än 250 gram behöver du inte vara utbildad fjärrpilot men du ska vara registrerad operatör om den har en sensor som kan samla in personuppgifter.
  • Du får inte köra utom synhåll om du inte har ett specifikt tillstånd och du får inte köra på högre höjd än 120 meter
  • Ha koll på bland annat drönarkartan så du inte kör i något restriktionsområde, det är inte alla områden som syns i drönarkartan så det är även bra att ha koll på daily use plan (DUP) samt AIP SUP. Du kan läsa mer här.
  • Det finns även flera regler kring hur nära du får flyga folksamlingar, detta är mest aktuellt från en jägares perspektiv om man ska filma folksamlingar. Hur man får köra beror helt på inom vilken kategori du kör och vilken C-klassad drönare du har.

Läs mer Drönare - Transportstyrelsen