Jakt

Gåsjakt är ett sätt att både skrämma bort gässen från känsliga grödor men även en möjlighet att få med en fin matresurs hem. Foto: Hanna Kekkonen

Lär dig jaga gås som Ulf Lindroth

Tycker du att det är kul med hagelskytte och är du nyfiken på gåsjakt? Då är utbildningen ”Gåsjakt med bulvan” något för dig.

2024-05-15

Utbildningen har tagits fram i samarbete med den erfarne gåsjägaren Ulf Lindroth. Målet med utbildningen är att deltagarna ska få så mycket kunskap som möjligt, både teoretiskt och praktiskt, för att lyckas med en effektiv och etisk jakt på gäss.
– Vi vill ge jägarna bra redskap för att kunna bedöma avstånd och använda rätt utrustning. Allt detta bidrar till att skadskjutningar minskar, säger Hanna Kekkonen, Svenska Jägareförbundets projektledare gåsförvaltning.

Utbildningen är inriktad på de jaktbara arterna och hur man skiljer dem från andra gäss. I de olika kursmomenten ingår bland annat hur man placerar ut bulvaner och hur man kan lägga upp olika strategier för jakten, samt träna praktiskt på skytte från liggömsle.
– En av förhoppningarna är att fler jägare ska få upp ögonen för denna spännande jaktform. Gässen ökar i antal och många lantbrukare upplever problem med stora skador på gröda, säger Hanna Kekkonen.

Att jaga gäss är ett sätt att både skrämma bort gässen från känsliga grödor men även ett sätt att tillgängliggöra en fantastisk resurs.
– Dessutom är jaktformen väldigt spännande och ger många chanser till skottillfällen för jägaren, om man lär sig hur man jagar dem på ett effektivt och etiskt sätt, säger Hanna Kekkonen.

I år kommer kurserna genomföras i fem pilotlän: Västerbotten, Västmanland, Gotland, Kalmar och Halland. Anmälan kommer att skickas ut via medlemsbrev i de aktuella länen. Utbildningarna kommer även finnas tillgänglig på jagareforbundet.se/utbildning då några redan är igång och andra kommer efter sommaren.