Jaktmässor

Sista helgen i juli går sommarens stora jaktevent i norr av stapeln, Västgård Game Fair vid Kall i Jämtland. Foto: Roger Lundqvist

Sommarens jaktevent i norr – Västgård Game Fair

Sista helgen i juli går sommarens stora jaktevent i norr av stapeln. Då slår nämligen Västgård Game Fair vid Kall i Jämtland upp portarna.
På plats finns Svenska Jägareförbundet med stor monter och flera spännande saker på gång. Mässan är en äkta utomhusmässa inramad av Kallsjön och mäktiga Åreskutan som fond.

2024-04-11

I Jägareförbundets monter finns mycket att upptäcka för alla.

- Vi kommer bland annat köra ett par tävlingar med fina priser. Den ena är skytte i vår VR-simulator, där vinnaren föräras just med en sådan simulator från GAIM, säger Linnéa Aronsson platsansvarig på Västgård för Svenska Jägareförbundet.
- Eller så tar man chansen och visar sina kunskaper om jakt och tävlar om ett specialdesignat vapenskåp från förbundets samarbetspartner Scandinavian Safe.

Få svar på dina jaktfrågor

På plats i montern finns förbundets kunniga jaktvårdskonsulenter och duktiga förtroendevalda, beredda att svara på alla dina frågor om jakt. Dessutom kommer speciell tid avsättas i montern för frågor och svar om fjälljakten/renmarksutredningen, älgjakten samt fällor och fällfångst. Via lokala jaktvårdkretsen Västjämtland kan alla som vill dessutom prova på skytte med hagel och .22lr på mässans skytteområde.

Förmåner för nya och gamla medlemmar

Blir du medlem vid entrén så bjuder Jägareförbundet på en dagsbiljett och om du som trogen medlem visar upp ditt digitala medlemskort kommer du få en liten present i vår monter.

På plats i montern finns även förbundets viltvårdare som visar upp våra fällor till försäljning, givetvis till rabatterat pris för medlemmar i Jägareförbundet. För de unga besökarna är Jägareförbundets monter en given mötesplats där vi bland annat erbjuder alla barn att bygga sin egen fågelholk som de såklart får ta med hem.

För den lyckosamme jägare som vill ha sin trofé bedömd så fixar vi det och vill man bara avnjuta en kopp kaffe med jaktsnack bland likasinnade så är man lika varmt välkommen till Jägareförbundets monter.

Fokus älg – vad händer med älgjakten?

På temat älg planeras ett föredrag om älgen och älgjakten. Svenska Jägareförbundets stora genomlysning Fokus Älg där förbundets medlemmar fått tycka till kommer presenteras i föreläsningslogen. På plats finns både förbundets experter i frågan, länsstyrelsen och SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) där du som besökare kan passa på att ställa dina frågor i ämnet.

Vad kan vara bättre än tre dagar fyllda av jakt mitt i sommaren. Vi ses på Västgård Game Fair!