Vildsvinspasset 2020 - Svenska Jägareförbundet

Vildsvinspasset 2020

Temaår Vildsvin 2020

Hej,

Under 2020 kommer Jägareförbundet Jönköpings län att arbeta med något som vi valt att döpa till Temaår Vildsvin, för att både belysa vildsvinet som jaktlig resurs och framförallt för att utbilda fler jägare i förvaltningen och jakten på vildsvin. Temaåret kommer innefatta allt ifrån utbildningar inom olika delar till att delta på mässor. Vildsvin kommer att genomsyra det mesta av den aktivitet som länet kommer att arbeta med under året.

Vad som är noterbart inom jägarkåren är att vi i Jönköpings län skjutit 6 949 vildsvin under jaktåret 2018/19 och 2775 älgar under samma jaktår, vilket innebär att vi skjuter mer än dubbelt så mycket vildsvin än älg! Trotts detta så är den vanligaste skytteträningen i länet att man skjuter på älgbanan 80 meter. Som ni vet är det väldigt ovanligt vid hundjakt efter vildsvin att skottillfällena är lugna, ofta innebär det snabba skott på korta avstånd och kort tid att köns-/åldersbestämma vildsvinet. Eftersom avskjutningen och stammen ökar i länet så vill vi i Jägareförbundet Jönköpings län öka möjligheten för jägarna att träna på dessa skottchanser, och för detta behöver vi er hjälp!

Vi vill se över vilka banor som idag har möjlighet att genomföra vildsvinspasset samtidigt som vi vill uppmana så många banor som möjligt att genomföra dem kontinuerligt under skyttesäsongen. Det ger en variation i skytteträningen och utsätter skyttarna för nya situationer och på så sätt även utvecklar deras skytte i skogen. För mer information om vildsvinspasset så kan ni gå in på: https://jagareforbundet.se/jakt/skytte/vildsvinspasset/

Kan er bana hålla i vildsvinspasset? Kontakta då jaktvårdskonsulent Jonatan Lilja på jonatan.lilja@jagareforbundet.se eller via telefon 010-584 76 44 för att diskutera möjligheter för året som kommer!

2020-03-18 2020-03-18