Lodjuret fälldes utanför Laxå i Örebro län och mätte 28,63 poäng. Konservator är Lars Funke. Arkivfoto Svensk Jakt: Privat

Lodjur

Ett lodjurskranium kan bli en fin trofé, ett fint jaktminne. Sedan 2012 har Svenska Jägareförbundet mätt in lodjurstroféer. I takt med att lodjuren ökat och det blivit licensjakt i södra Sverige har också intresset ökat för att mäta in kranium. I Svenska Jägareförbundets trofédatabas fanns 38 lodjurstroféer fram till 1/7 2024, 34 mätte guld.

Medalj eller inte?

Gränsen för medalj för lodjurskranium är:
Brons: 25,00 poäng             Silver: 26,00 poäng              Guld: 27,00 poäng

Så mäts lodjurskranium

Som med andra troféer ska ett kranium ha torkat i en månad innan det kan mätas.

Att mäta ett kranium är ganska lätt, och du kan själv få en uppfattning om det är medalj eller inte. Det man gör är att mäta bredd och längd i centimeter, slå ihop summorna och få en poäng. Bredden mäts på kraniets bredaste ställe. Längden mäts från bakhuvudet till nosbenets yttersta punkt. I längdmåttet ska framtänderna räknas som en del av kraniet.

Här kan du mäta ditt kranium

Jägareförbundet har utbildade trofémätare runt om i landet. Här kan du hitta din närmaste trofémätare. På större mässor brukar man också kunna mäta troféer.

Kontakt >>

Här kan du mäta dina troféer >>

Vad kostar det att göra en trofébedömning?

Som medlem i Svenska Jägareförbundet betalar du alltid halva priset för en trofébedömning. Läs mer här.

Svenska topptroféer

Är du nyfiken på hur din trofé står sig mot andra? Här kan du se en lista över Sveriges största lodjurstroféer inmätta av Svenska Jägareförbundet och de största i varje län.

2024-08-21 2024-09-02