2022 fälldes en frilevande mufflon utanför Bromölla i Skåne vars trofé slog rekord – med råge! Baggen hade en trofé som mätte så mycket som 221,80 poäng. Inte nog med att den därmed blev störst av alla troféer från frilevande mufflon, den blev också den tredje största totalt, hägnade mufflon inräknade. Arkivfoto Svensk Jakt: Privat

Mufflon

Att jaga mufflonfår är det kanske inte så många som gör. Men i Svenska Jägareförbundets trofédatabas finns 143 troféer av mufflon, varav 45 guld. Mufflon finns främst i hägn, men djur som rymt har bildat frilevande grupper i bland annat Södermanland, Småland, Bohuslän, Stockholms skärgård och i Västerbottens kustland.

Medalj eller inte?

Gränsen för medalj för mufflonhorn är:
Brons: 185 poäng                 Silver: 195 poäng                  Guld: 205 poäng

För att säkerställa att alla listor över de största troféerna är korrekta ska troféer över en viss poänggräns kontrollmätas av två trofémätare utöver den som först mätte in trofén. Denna kontrollmätning ska ske i samråd med regionansvarig tjänsteman. För mufflontroféer ligger gränsen på 210 poäng.

Så mäts mufflonhorn

En mufflontrofé ska i likhet med andra troféer från hjortdjur torkas i minst en månad innan man kan få den bedömd. Hornens längd är av stor vikt, men även grovleken. Längden står normalt för ungefär 40 procent av totalpoängen medan grovleken, mätt vid första, andra och tredje tredjedelen, står för ungefär 30 procent. Utlägget är också viktigt.

Här kan du mäta dina horn

Jägareförbundet har utbildade trofémätare runt om i landet. Här kan du hitta din närmaste trofémätare. På större mässor brukar man också kunna mäta troféer.

Kontakt >>

Här kan du mäta dina troféer >>

Vad kostar det att göra en trofébedömning?

Som medlem i Svenska Jägareförbundet betalar du alltid halva priset för en trofébedömning. Läs mer här

Svenska topptroféer

Är du nyfiken på hur din trofé står sig mot andra? Här kan du se en lista över Sveriges största mufflontroféer inmätta av Svenska Jägareförbundet.

2024-08-22 2024-08-30