Afrikansk svinpest

När EU var på plats och inspekterade arbetet blev tjänstemännen imponerade över de frivilliga insatserna. Foto: Erik Mandre/Mostphotos

Svinpest: Jägarnas insatser avgörande för att zonen minskas

Två myndigheter och Svenska Jägareförbundet har lyckats med något unikt. Efter endast tre månaders arbete halveras det avspärrade området runt Fagersta. Så snabbt har aldrig något land lyckats begränsa smittan av afrikansk svinpest.
– Bra samarbete, hög kunskap och snabba åtgärder är det som bidragit till att SVA, Jordbruksverket och Svenska Jägareförbundet lyckats med detta. Men utan jägarnas frivilliga insatser hade det inte gått, säger Lars Björk från Svenska Jägareförbundet.

Lars Björk. Foto: Madeleine Lewander

2023-11-30

Den 6 september briserade nyheten om att afrikansk svinpest hittats runt soptippen i Fagersta. Ett stort område på cirka 100 000 hektar som spände över flera kommuner spärrades av.
Bara några dagar senare dök frivilliga jägare upp och började hjälpa till att söka av området – ett arbete som fortgått sedan dess och kommer att pågå till området blir friskförklarat.
– När EU var på plats och inspekterade arbetet blev tjänstemännen imponerade över de frivilliga insatserna. Samtidigt var snabbheten i åtgärderna något man inte sett i något annat land. Framför allt inte att jägarna tog så stort ansvar. Jägarna har helt enkelt varit avgörande för att vi är där vi är idag, säger Lars Björk, samordnare för Svenska Jägareförbundets insatser i Fagersta.

Omgående mobiliserade Jordbruksverket och Statens veterinärmedicinska anstalt en krisorganisation där Svenska Jägareförbundet ingått.
– Efter tre månaders arbete är bland annat kärnområdet genomsökt två gånger, samt inhägnat. Myndigheterna är ganska säkra på att det inte finns något virus utanför kärnområdet. Vi har inte heller hittat några döda vildsvin med smittan på över en månad.
– Det finns också en utarbetad plan för olika insatser framöver. Avlivning av smittskyddsskäl med jaktliknande metoder kommer genomföras i det instängslade området.

Orsaken att man inte använder ordet jakt är att situationens allvar kräver åtgärder som inte är tillåtna under normal jakt.
– EU:s nya beslut, att i princip halvera området som ska ha restriktioner, beror på att samarbetet mellan två myndigheter och Jägareförbundet fungerat så bra. Det är verkligen ett beröm för vårt gemensamma arbete, säger Lars Björk.

Kärnområdet kommer troligen att ha restriktioner under minst ett års tid, men att man minskar ned storleken på det som kallats den smittade zonen innebär att jakt, skogsbruk och andra aktiviteter kan genomföras på den yta som nu faller utanför gränsen på den nya och mindre smittade zonen.
– Beslutet är bra och positivt. Vi fortsätter att bekämpa smittan. Och vi jägare har verkligen visat vilket stöd vi är för samhället när det händer saker. Jag vill rikta ett stort tack till alla jägare som hjälpt till, både de från Västmanland som dragit det tyngsta lasset, och de som nu sluter upp från andra delar av landet. En viktig del är också de tio jaktvårdskonsulenter som hjälper till på plats i Fagersta. Mycket arbete återstår, men förbundet och alla jägare bidrar till att få ett så snabbt avslut på den här historien som möjligt, säger Lars Björk.

Vissa restriktioner i den smittade zonen – utanför kärnområdet – ändras också. Därtill utökas möjligheterna att ansöka om undantag i den smittade zonen, men utanför kärnområdet. Mer informations finns på Jordbruksverkets webb. Ändringen gäller från 30 november.

Läs Jordbruksverkets pressmeddelande här