Afrikansk svinpest

Avlysningarna runt Fagersta gjorde det omöjligt för jägarna att nyttja jakträtten. Foto: Madeleine Lewander

Fagerstajägare bör få tillbaka pengarna

När Jordbruksverket avlyste stora områden runt Fagersta på grund av afrikansk svinpest var jägarna tvungna att ställa in all jakt. Enskilda jaktlag, med statliga Sveaskog som markägare, har fått avslag på sin begäran om ersättning från Jordbruksverket.
– Alla markägare som har företag kan söka ersättning från Jordbruksverket för uteblivna inkomster från smittan. Därför rekommenderar vi alla jaktlag att de kräver tillbaka sina pengar från markägarna, säger Anders Nilsson, biträdande riksjaktvårdskonsulent Svenska Jägareförbundet.

2023-12-11

En jakträttsupplåtelse utgör en möjlighet att utnyttja ett område för att jaga. Men avlysningarna runt Fagersta gjorde det omöjligt för jägarna att nyttja jakträtten. Det är inte tillåtet att jaga i området sedan restriktionerna infördes, och risken är att dessa kvarstår även delar av nästa jaktår. Detta innebär att markägarna på grund av så kallad ”force majeure” inte kan tillhandahålla den jakträtt som jägarna har betalt för i förväg. Markägarna kan därmed anses vara skyldiga att betala tillbaka pengarna till jägarna.
– Enligt Jordbruksverket så kan myndigheten inte betala ut pengar till enskilda personer, bara företag som förlorat intäkter enligt Epizootilagstiftningen, säger Anders Nilsson.

Svenska Jägareförbundet uppmanar därför alla jaktlag som påverkats av avlysningarna för afrikansk svinpest att ta en dialog med markägaren, så att dessa ansöker om ersättning i stället.
– Jägarna runt Fagersta har gjort fantastiska insatser för att kartlägga och stoppa smittan. De har tagit ledigt från arbetet och lagt många helger för att leta döda vildsvin. Det vore ytterst tråkigt om de inte kunde få tillbaka pengarna för jakträtten som de inte kunnat nyttja, säger Anders Nilsson.

Om markägaren ansöker om ersättning från Jordbruksverket för en utebliven intäkt för jakträttsupplåtelsen så borde hela eller delar av pengarna utbetalas av Jordbruksverket.
– Vi rekommenderar därför alla jaktlag i området att prata med sina markägare för att försöka hitta en lösning på problemet, säger Anders Nilsson.