Afrikansk svinpest

Tack vare jägarna och Svenska Jägareförbundet har insatsen för att bekämpa afrikansk svinpest blivit extremt effektiv. Foto: Erik Mandre/Mostphotos

Sista sökinsatsen i Fagersta utförd

Sedan utbrottet av afrikansk svinpest i Fagersta har Svenska Jägareförbundet genomfört otaliga sökinsatser för att kartlägga smittan.
– Vi har sökt igenom kärnområdet under våren och inte hittat något som tyder på att smittan finns kvar. Så det blir det inga fler sökinsatser om inget oförutsett inträffar, säger Lars Björk som har ansvar för Jägareförbundets insats i smittområdet.

2024-05-31

Allting tyder på att Jordbruksverket, SVA och Svenska Jägareförbundet lyckats utrota smittan av afrikansk svinpest i Fagerstaområdet.
De sökinsatser som jägarna utfört under våren avslutades i slutet av maj. Ingenting tyder på att det finns någon smitta kvar i området. SVA drar därför slutsatsen att det inte behövs fler sökinsatser – ifall inte något oförutsett inträffar.
– Tack vare jägarna och Svenska Jägareförbundet har insatsen blivit extremt effektiv. Även om det inte blir fler sökinsatser så har vi en del arbetsuppgifter kvar, säger Lars Björk.

I kärnområdet finns 85 viltkameror som ska hållas i gång och fällor ska plockas bort.
– Vi håller också utkik så det inte kommer in några vildsvin i kärnområdet. Det händer att vi avlivar något vildsvin då och då som försöker ta sig in. Vi har koll på vad som händer.
Lars Björk berättar att SVA nu håller på att göra en riskanalys som ska överlämnas till Jordbruksverket.
– I bästa fall kan detta leda till att fler restriktioner hävs, säger Lars Björk.