Naturvårdsverket tillåter ingen vargjakt i vinter. Foto Mostphotos

Ordföranden vill ha vargjakt varje år – oavsett stammens storlek

Naturvårdsverket tillåter ingen vargjakt i vinter. Svenska Jägareförbundets ordförande Torbjörn Larsson menar att verket gått i otakt med verkligheten alldeles för länge – Vi kan bara konstatera att vargförvaltningens totala kollaps har inträffat och vi ser ingen väg framåt.

Torbjörn Larsson

2019-06-13

Inventeringsresultatet som ligger bakom Naturvårdsverkets beslut säger att vargstammen i vintras innehöll cirka 300 djur. Antalet 300 anger också gränsen för när vargarna kan börja jagas.
– Vi har hamnat i en situation där de som drabbas av vargen inte tror på myndigheternas vilja och förmåga att förvalta vargen. Genom åratal av felaktiga och byråkratiska förvaltningsbeslut har vargförvaltningen drivits mot sin totala kollaps, säger Torbjörn Larsson.
Han menar att den sifferexercis som präglat förvaltningen har låst fast och omöjliggjort en aktiv förvaltning som har stöd hos de som drabbas.
– För mig är det självklart att vi ska ha en årlig vargjakt, oavsett hur många individer det finns. Tilltron till systemet och myndigheternas förmåga saknas, då måste myndigheten agera. Att ställa in vargjakten ännu ett år leder inte till att de människor som tvingas leva med vargen får ny framtidstro.
– Myndigheten går helt enkelt i otakt med verkligheten.
Orsaken bakom den inställda vargjakten kan troligtvis hittas i att en del forskare menar den illegala jakten gör att stammen minskar.
– Svenska Jägareförbundet är emot all form av illegal jakt. Just därför är jag frustrerad över att myndigheternas agerande skapar grogrund för detta. Nu famlar verket i dimman och ser ingen väg framåt. Agerandet som pågått i många år är ett svek mot alla människor som vill ha en legal förvaltning av vargstammen. Om den illegala jakten är problemet borde myndigheterna agera för att vinna tillbaka förtroendet, men man gör tyvärr tvärt om, säger Torbjörn Larsson.
Han betonar tre saker som är viktigt inför framtiden.
– Långsiktighet. Det går inte förvalta vargen utifrån årsvisa inventeringar. Då blir det kortsiktigt. Människor måste veta hur vargarna ska förvaltas flera år i förväg.
– Socio-ekonomisk hänsyn. I all förvaltning måste man ta hänsyn till konsekvenserna och ta faktiska beslut som minskar problemen.
– Minska vargstammens koncentration. Denna hänger ihop med socio-ekonomin. Men det går inte att ha vargstammen koncentrerad till en liten del av Sverige – särskilt inte när det inte finns möjlighet till jakt, säger Torbjörn Larsson.

Läs mer vad Svenska Jägareförbundet vill i vargfrågan: