Förbundsnyhet

Grafik: Mostphotos

Coronaviruset: Jägareförbundet vidtar åtgärder

Svenska Jägareförbundet följer utvecklingen av coronaviruset noga och agerar i enlighet med myndigheternas rekommendationer. – Det finns en stor oro i samhället – och även hos våra medlemmar. Därför är det viktigt att vi agerar och bidrar till att minska smittspridningen, säger ordföranden Torbjörn Larsson.

2020-03-13

Efter ett extrainsatt styrelsemöte på torsdagskvällen beslutade förbundsstyrelsen att vidta ett antal konkreta åtgärder, samt understryka att förtroendevalda och personal bör vidta försiktighetsåtgärder och följa utvecklingen.
– Vi beslutade att flytta årsstämman som skulle genomförts sista helgen i maj till ett preliminärt datum i början av augusti. Detta ger möjligheter för länsföreningarna att flytta sina länsstämmor till 31 maj ifall de behöver det. Vi har även ställt in ett antal möten och sammankomster, säger Torbjörn Larsson.
Förbundsstyrelsen anser att hela organisationen bör överväga vilka möten, utbildningar, samråd som man ska delta i, samt undvika stora folksamlingar och kollektiva färdmedel.
– Detta är de första åtgärderna vi vidtar, men det kan komma krävas fler framöver, säger han.
Torbjörn Larsson uppmanar alla medlemmar som anmält sig till kurser och möten att kontrollera ifall dessa har ställts in.

Länkar:

Hur situationen ser ut i respektive län.
Samlad information om läget.