Förbundsnyhet

Svenska Jägareförbundet lanserar nu en salt- och mineralsten berikad med olika kryddblandningar.

Jägareförbundet lanserar barbeque-kryddad saltsten

OBS! DETTA ÄR ETT APRILSKÄMT!
- Det här gör att viltköttet i stort sett är färdigmarinerat redan från början. Lite salt på och sedan bara att lägga på grillen, säger Oscar von Stockenström, marknadschef i förbundet.

- Jag är förvånad över hur gott det faktiskt smakar, säger marknadschef Oscar von Stockenström.

2020-04-01

Jägareförbundet har utvecklat idén i tre år. Slickstenen innehåller fortfarande alla viktiga mineraler och spårämnen som främjar djurets hälsa. Saltstenar med olika kryddblandningar har satts ut på olika provytor, där älg, dovvilt och rådjur sedan skjutits och tillagats.

- Jag är förvånad över hur gott det faktiskt smakar, säger Oscar von Stockenström. Vi har än så länge bara tre kryddblandningar. Det handlar om barbeque, timjan-rosmarin och även vitlök. Men slår det här väl ut, fyller vi på med flera smaker.

"Svårigheterna vi brottas med i det här skedet är hur jägaren redan under jakt, före skott, ska kunna bestämma hur viltköttet ska smaka"

- Svårigheterna vi brottas med i det här skedet är hur jägaren redan under jakt, före skott, ska kunna bestämma hur viltköttet ska smaka. Alla har inte samma smakpreferenser och jaktgrannen kanske inte gillar vitlök.

Utvecklarna har funderat i olika banor, kan stenarna tillföras någon typ av färgämne som kan färga djurets päls beroende på vilken typ av saltsten som använts?
- Eller går det att förändra smaksammansättningen så att vi på något vis kan styra viltets preferenser, att älgar föredrar stenar med vitlökskryddning, rådjuren går på timjan-rosmarin och så vidare.
Frågorna är stora och viktiga nu när vi kommit så här långt i utvecklingen, menar Oscar von Stockenström.

- Vi har sett att så gott som allt vilt tycker om slickstenarna och det är utgångspunkten inför den här första lanseringen. Om jägarna samverkar kan man säkert komma överens om vilken smak man föredrar på jaktmarken. Och skulle det råka bli en hopblandning av olika smaker är det inte hela världen. Vitlök funkar ju bra med exempelvis barbeque.

Stockenström ser heller inte något större problem med att övrigt vilt får i sig innehåll från stenarna.
- Det är förstås ofarligt för alla djur. Det enda som kan hända är att djurens vittring förändras en del men det blir väl egentligen bara till det bättre för alla, inte minst för våra jakthundar.

- Vi tror att det här projektet på sikt leder till att allt fler kommer att vilja äta viltkött, säger Oscar von Stockenström som är optimist inför den fortsatta utvecklingen av produkten.
Dessa goda förutsättningar har också gjort att Viltvårdsfonden redan i projektets inledning bidragit med fem miljoner kr för att täcka en del av utvecklingskostnaderna.