Förbundsnyhet

Oron för att pandemin kommer att påverka jakten är stor. Svenska Jägareförbundet tar därför initiativ till dialog med Folkhälsomyndigheten. Foto Robert Nyholm/Mostphotos

Förbundet vill ge pandemi-råd inför jakten

Många medlemmar oroas av Corona-pandemin och hur den kommer påverka höstens jakter. – Vi har därför tagit initiativ till en dialog med Folkhälsomyndigheten så att vi kan ge jägarna bra råd och vägledning, säger generalsekreterare Bo Sköld.

2020-05-27

Kan vi jaga som vanligt i höst? Vi brukar bo tillsammans i jaktstugan, är det lämpligt? Vi har jaktgenomgång inomhus och äter tillsammans i en samlingslokal, kan vi fortsätta med det? Kan vi göra långa resor till hembyn? Frågorna är många kring hur Coronapandemin kan komma att påverka jakten.
– Svenska Jägareförbundet vill skapa så bra förutsättningar för sina medlemmar som möjligt. Därför har vi tagit kontakt med Folkhälsomyndigheten för att vi ska kunna ge bra rådgivning. Jakt handlar ju om så mycket mer än själva jagandet. Det är möten och samverkan mellan människor i många olika former. I skogen, runt elden, i slaktrum, jaktstugor och olika lokaler, säger Bo Sköld.
Arbetet har precis påbörjats, än finns inga besked att ge.
– Vi kommer att gå ut med information så snart det är möjligt. För att kunna klara av att ge råd behöver vi en kontinuerlig dialog med myndigheterna. För de restriktioner som gäller idag kan förändras åt bägge håll. Då vill vi kunna agera snabbt så att medlemmarna kan jaga och ta hand om bytet på ett så bra sätt möjligt under rådande omständigheter, säger Bo Sköld.