Notera och dokumentera alla typer av hot och sabotage. Ta kontakt med polisen om ni är osäkra och all brottslig verksamhet ska polisanmälas. Foto: Mostphotos

Fortsatta sabotage och hot

När björnjakten drog igång förra veckan startade en våg av olika slags sabotage och hot mot jägare. Bland annat utsattes Jägareförbundets kontor i Falun för vandalisering.
– Tyvärr ser vi att det kriminella agerandet fortsätter och nu utvidgas mot andra i samhället, säger generalsekreterare Dag Lidén.

2022-08-26

Bombattrapper, hot samt andra typer av förstörelse och sabotage används allt oftare för att försöka stoppa och försvåra olika former av jakt. Och aktiviteterna har inte upphört.

– Ja, vi ser att denna typ av antidemokratisk verksamhet, som har till mål att skrämma och hota människor, blir allt vanligare. Rättsvårdande myndigheter behöver ta i med hårdhandskarna för att stoppa denna terroristverksamhet, säger Dag Lidén.

Det är inte längre bara jägarna som drabbas. Poliser, myndighetspersoner och politiker utsätts också för hot och angrepp i olika former. Aktivisterna försöker skrämma människor till tystnad och förhindra legal verksamhet.

– De människor som drabbas av brottslighet påverkas på olika sätt. Ingen vill bli uthängd eller synas i deras kanaler. Därför behövs ett tydligt agerande från staten. Försöker någon att utnyttja det öppna och fria samhället för att begå brott så ska man lagföras och få ett kännbart straff.

Generalsekreteraren vill att därför att alla jägare är uppmärksamma.

– Notera och dokumentera alla typer av hot och sabotage. Ta kontakt med polisen om ni är osäkra och all brottslig verksamhet ska polisanmälas, säger Dag Lidén.