För skarven vill man att det avsätts mer pengar till förebyggande åtgärder och att jaktförordningen ändras enligt nedan. Foto: Niklas Liljebäck

Begär utökad jakt på säl och skarv

Svenska Jägareförbundet och Sportfiskarna har tillsammans skickat en hemställan till regeringen där de begär ett antal förändringar i regelverket runt förvaltningen av säl och skarv.

2024-10-25

Svenska Jägareförbundet och Sportfiskarna skickar hemställan eftersom båda förbunden anser att förvaltningen av säl och skarv behöver förbättras, bland annat behöver förvaltningen tydligare definieras som ekosystembaserad. Man vill bland annat att tilldelningen i högre grad speglar de utmaningar som Östersjön brottas med.

Därför vill organisationerna se följande åtgärder kopplat till sälarna.

• Vikaren behöver skrivas in i 23 g § Jaktförordningen (1987:905) så samtliga tre sälarter omfattas av möjligheten att jagas med licensjakt.
  • Det behövs ett tydligt ställningstagande gällande nivåer för populationsstorlekarna. Vi anser att utgångspunkten bör vara gynnsam bevarandestatus utifrån ett ekosystembasserat perspektiv.
  • Det behöver tydliggöras att licensjakt efter våra tre sälarter behöver vara möjlig även inom skyddade områden, så som exempelvis Natura 2000- och sälskyddsområden.

• för att förebygga skada på fiskbestånd, från 1 Augusti till 15 April.
  • vid fasta och rörliga fiskeredskap (inte handredskap) samt inom ett avstånd av 300 meter från sådana redskap, från 1 Juli till 30 Juni.
  • vid fiskodling och utsättningsplatser (inom sju dygn innan och sju dygn efter utsättningstillfälle) samt inom ett avstånd av 300m från sådana områden, från 1 Juli till 30 Juni.
  • i fredningsområden för fisk, mynningsområden samt ett avstånd på 300m till sådana områden. Från 1 Juli till 30 Juni. (till fredningsområden inräknas vatten innanför 3m-kurvan)

– Östersjöns utmaningar kräver åtgärder. Jägareförbundet och Sportfiskarna vill samarbeta och hjälpa till. Både säl och skarv kräver en aktiv förvaltning. Vi hoppas att regeringen och myndigheterna också inser behovet av såväl åtgärder som mer samarbete för att hantera utmaningarna, säger Carl-Johan Djurstedt Holm.

Länk till hemställan