Skytte

Foto: Lars Björk

Nya regler om covid 19 för skjutbanorna

Regeringen beslutade om lättnader för tävling och matcher utomhus, samt tävling och match utomhus och inomhus för barn och ungdomar från den 1 juni. Det återstår dock en del frågetecken att räta ut vad som gäller för våra skjutbanor.

2021-05-21

Det är mycket glädjande att vi så smått åter får börja träna och tävla igen. Det återstår dock en del frågor som behöver redas ut innan vi kan svara på hur omfattande tävlingsverksamheten tillåts vara i öppningsfasen.

Följande gäller från den 1 juni:

Tävling och match, mindre cuper utomhus och inomhus tillåts för barn och ungdomar.

Tävling och match i mindre skala tillåts för vuxna utomhus.

Lägerverksamhet i mindre skala.

Träning med öppethållande av jourverksamhet, givetvis att man i övrigt följer FHM:s bestämmelser, se nedan.

• Hålla avstånd till varandra
  • Inte dela utrustning med varandra. Detta kan t.ex. gälla vattenflaskor, munskydd m.m. som kan överföra saliv.
  • När det är möjligt genomför aktiviteten utomhus
  • Undvika gemensamma inomhus utrymmen som café etc
  • Resa till och från aktiviteten individuellt
  • Utföra aktiviteten i mindre grupper

Vi vet dock inte vad mindre skala innebär i form av antal deltagare på tävlingar. Vi vet heller inte vilka övriga regelverk som kommer vara kvar eller tillkomma. En hel del av skjutbanorna som är medlemmar i Jägareförbundets är också medlemmar i Svenska Skyttesportförbundet. Därför tar också Jägareförbundet beslut som på Skyttesportförbundet som är medlemmar i Riksidrotts Förbundet som jobbar hårt för att få svar på dessa och många andra viktiga frågor. Så fort vi får svar från folkhälsomyndigheten kommer vi informera på hemsidan.