Dalarna

Ulf Berg valdes till ny ordförande för jägareförbundet i Dalarna vid årsmötet den 8 april.

Tio frågor till Jägareförbundets nye ordförande i Dalarna

2017-04-27

Namn: Ulf Berg
Ålder: 60
Bor: Storbyn, By
Jobbar som: Tjänstledig polis, för närvarande oppositionsråd i Landstinget Dalarna
Medlem i Jägareförbundet sedan: 1980-talets början (tror jag)

Vad fick dig att tacka ja till erbjudandet som ordförande?

Vid förfrågan begärde jag en träff med valberedningen för att höra vad de ville att styrelsen ska arbeta med. De ville bredda frågorna, jakten i samhället, fler ungdomar och kvinnor som jägare och inte bara vargfrågan som de ansåg blivit för dominerande. Upplever mig som rätt usel förvaltare men brukar kunna bidra med nya idéer och tyckte det var en intressant utmaning som valberedningen kom med.

Hur inleddes ditt jaktintresse?

Mina tre morbröder var hängivna jägare. Jag var ibland ute med dem och det lade nog grunden till mitt intresse.

Vilka frågor anser du är de viktigaste just nu för Jägareförbundet?

Rovviltsfrågan viktig, men känslan är att en del organisationer som motverkar jakt blir allt mer högljudda och då är det viktigt att vi står upp för jakten och tar debatten.

Vilka blir framtidens utmaningar?

Viktigt att förtroendet för oss jägare är fortsatt högt och det kräver att vi fortsätter att jobba med etiska frågor. Jakt skall bedrivas efter de regler som finns och vi skall jobba hårt för att få till förändringar där det finns skäl. Jaktfrågor skall beslutas i Sveriges Riksdag och inte i Bryssel.

Borde Jägareförbundet satsa hårdare på rekrytering av unga jägare?

Ja, det är en överlevnadsfråga på sikt.

Jakten kostar – har du några tankar om vilken roll ekonomin påverkar intresset för jakt?

Jag har drivit en idé med dubbla licenser för ett vapen. En ungdom kan då enkelt testa jakt med vapen och om intresset finns kan den unge gå vidare med att köpa ett eget vapen. Uppstartkostnaderna med vapenskåp och vapen kan bli höga och många kanske känner viss tveksamhet och avstår om startkostnaderna blir för höga.

Vilken är din uppfattning om rovdjurspolitiken?

De regler som en bred majoritet ställt sig bakom i riksdagen är i stort sett bra. Men sedan har den lagen satts lite ur spel genom olika domstolsutslag med hänvisning till att det kan bryta mot EU:s regler. Men frågan har inte skarpt avgjorts och enligt min uppfattning är det inte klarlagt att vi bryter mot EU:s regler. Sakta och lite osäkert är vi dock på väg i rätt riktning.

Kommer älgjakten också i framtiden att ha samma status som i dag?

Förhoppningsvis, men för viltvården krävs att det finns ett stort intresse för jakt efter annat vilt. En speciell utmaning för oss jägare är att hålla vildsvinsstammen på en acceptabel nivå. En breddning av efterfrågan med enklare regler för avsättning av köttet vore en hjälp på vägen.

Är regelverket och säkerhetsfrågorna i samband med jakt tillräckliga?

Jag tycker att jägarna sköter sig bra och att krångla till reglerna med motivering av terror och andra våldsbrott är inget som behövs. Jaktvapen används mycket sällan vid brott. Säkerställa att polisen får rapporter när vapeninnehavare har en missbruksproblematik eller vid vissa sjukdomstillstånd kan kanske förbättras.

Har du några synpunkter på innebörden/ansvaret som följer med allmänna uppdraget?

Svenska Jägareförbundet skall ha det allmänna uppdraget kvar. Det är bara jägarna med sin bredd som kan se till att det fungerar. Viktigt att inrapportering av viltavskjutningen och att vi inventerar och då speciellt de stora rovdjuren. På dessa punkter finns det dock utrymme för vissa förbättringar. Men kan vi visa på rika viltstammar så kan också jakt ske på exempelvis lo. ”Protestera” genom att ej inventera leder bara till utebliven jakt. Här är det viktigt att jägarna och länsstyrelsen kan ha stor tilltro till varandras jobb. I Dalarna är vi på rätt väg, men arbete återstår innan vi är i mål.

Christer Gruhs