bakgrund

Dalarna

Calle Ekström pratar spår Foto Ulf Danielsson

Stort engagemang bland hundansvariga

Den 28 november var kretsarnas hundansvariga inbjudna till en träff i Leksand för att informeras om Jägareförbundets möjligheter att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra jakthundar.

2017-12-13

Hundansvariga från 13 kretsar mötte upp och det fanns många ämnen att behandla, bland annat Jägareförbundets jakthundsorganisation, målbild 2020 för hundverksamheten i Dalarna, etikfrågor och hur utbildningen ska läggas upp för att stödja NVR-organisationens verksamhet.

Avsikten är att ge kretsarna en tydligare roll när det gäller jakthundsfrågor. Utbildningen delas upp i flera steg, där kretsen exempelvis kan bjuda in någon instruktör som informerar ett par timmar i olika ämnen, exempelvis mentalitet, lydnad, spår, första hjälpen för hundar, 4 lätta steg (Jägareförbundets lydnadsutbildning), eftersök och fysisk träning.

Upplägget ger kretsen möjlighet att bjuda in medlemmar till en eller flera träffar där dagordningen styrs av kretsmedlemmarnas behov. Kretsen ordnar med det praktiska och tar ansvar för ekonomin.

Sedan är det upp till varje hundägare och medlem att ta vara på tillfället att delta i någon av de 30-40 kurser som varje år genomförs i länet.

Vid mötet i Leksand gavs ett exempel på hur ett föredrag/informationsmöte kan läggas upp. Ämnet var spår, vilket ledde till en livlig debatt och tydliggjorde att det alltid finns lite till att lära och att hundägarna har viktiga erfarenheter att dela med sig av. De tre timmar som stod till buds kunde lätt ha blivit någon timme till – deltagarnas engagemang var nämligen stort.

Nu är det upp till kretsarna att återkomma med önskemål om ämnen som känns viktiga och som kompletterar de som redan finns. Deltagarna uppmanades också att se samarbete över kretsgränserna som en möjlighet i uppdraget med att skapa ett mervärde för Jägareförbundets medlemmar.

Ulf Danielsson

Hundansvarig