Dalarna

Avlysta vargjakten

Flatenreviret inventeras igen

2018-01-04

Vargjakten i Flatenreviret i Smedjebackens kommun är avlyst sedan ytterligare två vargar kunde skjutas under torsdagsjakten. Licenskvoten på sex vargar i reviret är därmed uppnådd. Men jägarna i området anser att det finns skäl till en utökad licens.

Under torsdagens jakt iakttogs nämligen ytterligare två vargar i reviret, utöver dem som fälldes. Jägarna befarar att en av vargarna är drabbad av skabb. De grundar sin bedömning på foton som tagits av en misstänkt sjuk varg.

Fotot togs under juldagarna och tros inte visa den varg som fälldes under den första jaktdagen.  Under torsdagseftermiddagen diskuterades därför möjligheten om en ansökan till länsstyrelsen i Dalarna om en utökad tilldelning.

Efter kontakter med länsstyrelsen beslutade emellertid jägarna att avvakta sedan länsstyrelsens meddelat att deras personal ska genomföra en inventering av reviret de närmaste dagarna.

Ulf Berg, jägareförbundets ordförande i Dalarna, anser i princip att länsstyrelsens fattade beslut om att reviret ska tömmas, som det uttryckligen är formulerat i licensbeslutet, måste gälla. Men han motsätter sig inte att det först görs en ordentlig inventering av Flatenreviret, särskilt som nysnö underlättar spårningsarbetet.

Christer Gruhs