Dalarna

Panelen deltagare var (fr.v) Frida Holmgren (v), Malingsbo, Ingemar Hellström (s), Smedjebacken, Richard Holmqvist (mp) Falun, Jonny Jones (c), Rättvik, Jörgen Öhrström (l), Mora,  Carl-Oskar Bohlin (m), Borlänge, Roy Uppgård (kd), Avesta, Robin Lund (sd), Stockholm. Debattledare med starkt driv var Jens Runnberg, Dalarnas Tidningar. Foto Helené Sterner

Panelen deltagare var (fr.v) Frida Holmgren (v), Malingsbo, Ingemar Hellström (s), Smedjebacken, Richard Holmqvist (mp) Falun, Jonny Jones (c), Rättvik, Jörgen Öhrström (l), Mora, Carl-Oskar Bohlin (m), Borlänge, Roy Uppgård (kd), Avesta, Robin Lund (sd), Stockholm. Debattledare med starkt driv var Jens Runnberg, Dalarnas Tidningar. Foto Helené Sterner

Jägare tog pulsen på länets folkvalda

2018-04-08

Samtliga riksdagspartier hörsammade inbjudan om att få diskutera jakt-och viltvård i samband med Jägareförbundets Dalarna årsstämma den 7 april. Alla partier, utom Sverigedemokraterna, deltog med politiker verksamma i Dalarna. Moderaterna genom Carl- Oskar Bohlin, var enda parti som medverkade med en riksdagsledamot. Endast vänsterpartiet hade en kvinnlig representant i panelen, Frida Holmgren.

Den drygt timslånga debatten inför 70-talet åhörare utgick från innehållet i statens uppdrag till jägareförbundet att ansvara för samhällets jakt-och viltvårduppdrag. Samtliga partier redovisade att de ansåg att uppdraget sköts med stort samhällsansvar och att jägarna i Dalarna ses som en viktig och kunnig resurs.

Debattörerna anslöt sig också till uppfattningen att jägarna är välutbildade och angelägna om att lagstiftningen kring vapenhanteringen efterlevs. Flera av de diskussionsglada politikerna uttryckte också sin tacksamhet att över att jägarna ställer upp vid eftersök av trafikskadat vilt. Utan jägarnas insats skulle samhällskostnaden öka dramatiskt, menade flera av debattdeltagarna.

En annan fråga som förenade debattörerna var oron över vad som händer i framtiden med jakt- och viltvård i Dalarna om landsbygden avfolkas i en utsträckning som innebär att framtidens jägare i storstadsregioner får långa resor mellan bostadsort och jaktmark. Rovdjursfrågan var förstås också ett ämne i debatten, men utan att bli hätsk. Frida Holmgren (v) ville veta varför jägarna har så svårt att acceptera viktiga forskarrön kring vargens möjligheter att överleva utan en viss population.

Innan debatten var till ända hade också åhörarna fått tillfälle att ställa frågor och de handlade bland annat om vapenlagstiftning, viltmat i skolan, jägarutbildningen och samhällets möjligheter att underlätta för icke markägare att få jakträtt.

Christer Gruhs