Dalarna

Fotograf: Elena Elisseeva

TACK FÖR ATT DU RAPPORTERADE DET NI SKJUTIT SÄSONGEN 2017/2018

Nu är rapporteringsperioden 2017/2018 för övrigt vilt färdig. Från Jägareförbundet Dalarnas sida vill vi tacka er alla som tagit sig tiden att rapportera ”övrigt vilt”. I majoriteten av alla kretsar når vi målet att täcka 30 procent av kretsens totala areal, i hela länet når vi 38 procent.

2018-10-29

Tack vare er vilja att rapportera har vi ett bra underlag för att kunna fortsätta påverka viltförvaltningen i Sverige i rätt riktning, men vi kan bli bättre. Läs gärna rapporten från Dalarna genom att klicka här.

Sverige är världens bästa jaktland med de generösaste jakttiderna och minst reglering av hundanvändning, det ska vi vara väldigt glada för. Men vi får aldrig släppa garden, jakttider och hundanvändning ifrågasätts ständigt men vi lyckas stå emot tack vare den kunskap vi besitter i jägarkåren. Nu ska också jakttiderna ses över vilket kan ge oss möjligheter men det finns även en risk att det ger vissa försämringar. Det är därför viltövervakningen är extra viktig nu. Har vi de bästa kunskaperna om viltstammarnas storlekar och de variationer som sker över tid kan vi på ett effektivt sätt hindra inskränkningar i jakttidtabellen. För detta krävs att så många som möjligt rapporterar allt de skjuter, från björktrastar till kronvilt.

Målet var att 30 procent av all areal ska rapporteras in, för att få ett ännu säkrare underlag siktar vi nu på 40 procent. Vi vet att detta är möjligt och att vi kan ännu bättre än så, flera kretsar är redan där. Varje hektar är därför lika viktig att få in, spelar inte någon roll om ni skjuter flera djur per säsong eller om det inte skjuts något alls. Så för en ännu bättre jakt och viltförvaltning, rapporterta det erat jaktlag skjuter genom att gå in på www.viltdata.se och påminn varandra. Nästa gång det ska rapporteras är för perioden 1/7-2018 till 30/6-2019, men ni kan börja redan nu att lägga in det ni skjutit. Glöm inte att trycka på slutrapportera i Juli för att din jaktmark ska kunna komma med i statistiken.

Om ni vill ha hjälp med rapportering eller har några funderingar, tveka inte att höra av dig till ansvarig konsulent i ditt län.

Till sist vill vi önska er en fortsatt trevlig jaktsäsong!

Ordförande i Jägareförbundet Dalarna

Ulf Berg