bakgrund

Dalarna

Jaktvårdskonsulent Filip Ånöstam och jägareförbundets ordförande i Dalarna, Ulf Berg informerar företrädare för pressen om den inledda vargspillningsinventeringen. Foto Christer Gruhs

Jägarna i viktig uppgift: Vargspillning inventeras

Jägareförbundets medlemmar ställer upp för ännu en inventering av vargspillning! Inventeringsperioden inleddes den 1 oktober och pågår till 31 mars nästa år.

2019-10-01

- Länsstyrelsen har bett om vår hjälp och eftersom vi också har ett intresse av att få veta vad som händer med vargstammen är det naturligt att vi som vistas i skog och mark ställer upp och hjälper till. Det menar Ulf Berg, ordförande i Jägareförbundet Dalarna.

Enligt jägareförbundets uppfattning är det viktigt att få fram ett bra underlag för myndigheterna när det blir aktuellt att ställning till beslut om jakt på varg. Genom att använda sig av DNA-teknik kommer den inledda inventeringen att ge beslutsfattande myndigheter ett säkrare underlag än tidigare. Analysen kommer inte bara att ge besked om vilken individ som lämnat spillningen. Vargens födelserevir kommer också att kunna utläsas.

-          Vi hoppas att jägarkåren ställer upp och hjälper till. Provrör och torkmedel kommer att fördelas till förbundets olika jaktkretsar, men givetvis kan utrustningen också hämtas på vårt kansli i Falun eller hos länsstyrelsen, som också lämnar information om hanteringen av provrören, säger jaktvårdskonsulent Filip Ånöstam.

Målet med inventeringen är att undersöka hur mycket data som behöver samlas in för att kunna uppskatta populationens storlek genom fångst-återfångst-modeller eller omräkningsfaktorer.

Christer Gruhs