Dalarna

Att få testa skytte under säkra former är ett populärt inslag under ”Expeditionen” Foto: Anette Ekelund

Att få testa skytte under säkra former är ett populärt inslag under ”Expeditionen” Foto Anette Ekelund

Expedition jakt och skytte succé vid starten i Bjursås

Målskytte är svårt men också kul! Framgången kommer inte utan träning.  Foto Anette Ekelund

Målskytte är svårt men också kul! Framgången kommer inte utan träning. Foto Anette Ekelund

2020-06-01

Jägareförbundet, Falu jaktvårdskrets och Studiefrämjandet i samarbete inledde i pingsthelgen en serie av jakt- och skyttedagar för barn och ungdomar. Premiären i Bjursås blev mycket lyckad. 26 pojkar och flickor i åldrarna 10-17 år kom för att delta.

Anette Eklund, ungdomsansvarig i Jägareförbundet Dalarna, har lagt ned mycket tid och arbete för att locka barn och ungdomar till en planlagd verksamhet. Intresset bland de unga tycks vara stort. Redan efter första anmälningsdagen hade 20 deltagare anmält sig till övningen i Bjursås.

Arrangemanget genomförs under rubriken ”Expedition Jakt&Skytte”. Programmet i Bjursås innehöll information om säker vapenhantering, målskytte med luftgevär och kaliper22:, jaktstig och en tipspromenad med frågor med koppling till djur och natur. För de äldsta deltagarna stod också en hagelstig på programmet.

• Den här satsningen ska ses som en ersättning för det planerade jaktlägret som i år inte kan genomföras på grund av Corona-problematiken. Vi hoppas att många jaktvårdskretsar ska satsa på våra unga – Enviken (Balungstrand) och Rättvik har redan antagit utmaningen, men jag hoppas på ytterligare arrangörer, säger Anette.

Anette Eklund vill också förmedla ett stort tack till alla funktionärer som hjälper till med genomförandet av ”Expeditionen” liksom till samarbetsparterna, företagen Karl Hedin, Mellanskog och Jaktia.

Anette Eklund