Dalarna

Foto Privat

Jägarexamen effekt på Coronapandemin?

Högt tryck på årets Jägarskolor, vi behöver flera ledare till Jägarskolorna

2020-10-05

Att ta jägarexamen i år är något som många vill göra. Studiefrämjandet som är Jägareförbundets studieförbund, har under hösten blivit nerringda berättar Henric Lindh Verksamhetsutvecklare inom Jakt & Fiske på Studiefrämjandet här i Dalarna.

• Vi brukar pendla mellan 140-170 elever utspridda över Dalarna och nu är vi långt över 200 elever som erbjudits plats på någon av länets jägarskolor. Dessutom står ett tjugotal på reservplats.

Problemet vi har nu är att lokalerna begränsade oss, vi kan inte sitta hur trångt som helst pga Corona varpå vi har startat upp ytterligare kurser i år.

För att lösa situationen har vi även börjat med distansutbildningar och dessa fylls på löpande, en gissning är att vi i år landar på ca 250 elever som genomför teoretiska delen

Om nu corona är en flaskhals på teorin, som vi med all säkerhet löser på bästa sätt, så ser Henric en ny utmaning, det är att ta hand om alla dessa elever på den praktiska delen i vår / försommar.

Här vill jag verkligen göra ett upprop till befintliga jägare som varit aktiva några år och som kan tänka sig att hålla utbildningar i den teoretiska utbildningen antingen fysiskt eller på distans.

Detsamma gäller för dig som kan tänka dig att hjälpa till på den praktiska utbildningen att ta kontakt med Henric på Studiefrämjandet i Dalarna via nedanstående kontaktuppgifter.

Som ny ledare får du naturligtvis en introduktion, om att leda studiecirkel samt hjälp vid uppstart och under kursens gång. Dessutom vidareutbildar vi våra kursledare löpande.

Är du intresserad att hjälpa till som ledare tar du kontakt med Henric på Studiefrämjandet.

Kontakuppgifter till Henric:

Mail  henric.lindh@studieframjandet.se