bakgrund

Dalarna

Kursdeltagarna (fr.v.) Nora Hopfgarten, Falun, Alice Holm, Örebro, Irma Bergseth, Idre, Josefin Stropp, Gävle, Alia Andersson, Nykvarn tillsammans med ledarna Björn Trogens Tuna-Hästberg och Anita Nyberg, Gävle under en lektion om bland annat vilt och fångstredskap. Foto: Christer Gruhs

Lyckat ungdomsläger i Björsjö

Jägareförbundets jakt- och skytteläger för ungdom under första veckoslutet i juli blev mycket lyckat. Ett 30-tal ungdomar deltog och de fick stöd av ett 15-tal funktionärer för att lägret skulle bli effektivt och lärorikt för de unga och vetgiriga deltagarna.

- Vi är imponerande över kunskapen bland våra lägerdeltagare, inte minst skyttet konstaterade Torbjörn Andersson och Anette Eklund, två av sex huvudansvariga för lägrets genomförande i Björsjö. Foto: Christer Gruhs

2022-07-03

Arrangerande Jägareförbunden i Dalarna och Gävleborg, hade valt Björsjö i södra Dalarna som lägerplats. Platsen erbjöd goda resurser för avsikten med lägret, nämligen att deltagarna skulle kunna genomföra ett digert program utan att ”störas” av konkurrerande evenemang i närheten.

Lägerprogrammet omfattade både teoretiska och praktiska övningar, som exempelvis information kring viltvård, jaktstig med luftgevär, hagelskytte, skytte på älg- och grisbana, bågskytte, tipspromenad och information om nationella viltolycksrådets verksamhet.

Deltagarna fick också testa arbetet i ett viltslakteri samt information om hur olika djur tas om hand efter att ha fällts under jakt och hur djur eftersöks som fallit offer för en trafikolycka.

Huvudansvariga för lägret var Torbjörn Andersson, Wiktor Eriksson och Anette Eklund, Dalarnas jägareförbund samt Johan Lundberg, Jörgen Linander och Anita Nyberg Gävleborgs jägareförbund.