Dalarna

Jaktgalan 2024

Till Jaktgalan 2024 finns inte mindre än 4 st nomeneringar med anknytning till Dalarna. Här kommer en liten presentation av dessa 4 nominerade. Så det finns 4 anledningar att rösta på någon av de nominerade till årets Jaktgala som går av stapeln den 16 mars 2014. Rösta gör du på jaktgalan.se.

2023-12-01

I kategorin årets eldsjäl finns 2 nominerade från Dalarna:

Jaktgalan-Calle.png

Calle Ekström

Leksand, Dalarnas län

Calle Ekström är en eldsjäl som engagerar sig i både jägares och jakthundars utveckling när det kommer till allt inom jakt, jakthundsträning och viltspår. Calle har under årtionden varit aktiv som eftersöksjägare och han har hjälpt många hundägare genom att dela med sig av sina kunskaper. Han är en person som har entusiasmerat många, han har nära till skratt och han ställer alltid upp och hjälper sin omgivning till att öka sina kunskaper när det jakt och jakthundar.

Jaktgalan-lisa.png

Lisa Johansson Saadio

Transtrand, Dalarnas län

Lisa Johansson beskrivs som enormt engagerad och generös med sin tid och kunskap när det gäller jakten och jägare omkring henne. Hon har anordnat JAQT’s första björnjakt, flertalet andra jakter och hon är ansvarig för detta kvinnliga nätverk i sitt hemlän Dalarna. Hon har starkt bidragit till att inspirera nya kvinnliga jägare och hon är en inspirationskälla för sin omgivning. Hon har även arrangerat skytte- och hunddressyrläger. Själv har hon jagat från tidig ålder. Hon har egen kennel sedan 25 år tillbaka och har jagat fram Dalarnas yngsta JCH, samt ett antal hundar som presterat mycket bra på jaktprov. Lisa beskrivs som en väldigt ödmjuk person som gör det möjligt för framför allt kvinnor att få ta plats inom jakten.

I kategorin årets Jägare finns:

jaktgalan-Per.png

Per Liss

Gagnef, Dalarnas län

Per Liss är en hängiven jägare, främst när det gäller räv, mård och grävling, något han till stor del gör för den viltvårdande insatsen. Hans jaktintresse är enormt, och han jagar gärna även annat vilt, som till exempel vildsvin, rådjur, kronhjort, toppfågel och björn. Per är en person som mer än gärna ger en hjälpande hand till den i hans omgivning som behöver hjälp och han är en väldigt kunnig och ödmjuk jaktkamrat. Per delar med sig av sina jaktupplevelser på Instagram under namnet viltjägaren. Något Per brinner extra för är att hitta en balans mellan jägare och naturens djur, samt att man ska ha god etik, moral och respekt för såväl djur som för människor. Av sin omgivning beskrivs Per som en ödmjuk person som gläds med andras framgångar.

I kategorin årets jakthund finns:

jaktgalan-itze.png

Illvrålets Itze

Borlänge, Dalarnas län

Illvrålets Itze har startat på det internationella fullbruksprovet där deltagare från de 14 medlemsländerna deltog. Han kom på femteplats med ett första pris. Han har trots sin unga ålder även fått ett första pris på anlagsprov och även första pris på grytjaktsprov. Han har en god exteriör, vilket han har visat upp, och är svensk vinnare 2022. Han är en mentalt stabil hund som är väldigt arbetsvillig och fokuserad på de uppgifter han ska utföra. Han används som grythund, apportör och som drivande hund på allt vilt. Itze är en god representant för rasen. Med matte Malin Mårtensson, Borlänge.

Samtliga bilder och text hämtade från jakgalan.se