Norrbotten

Foto: Mikael Samuelsson

Lugn årsstämma för Jägareförbundet Norrbotten

Lördagen den 25 mars genomförde Jägareförbundet Norrbotten sin årsstämma. Utöver de sedvanliga mötespunkterna fanns Svenska Jägareförbundets avgående ordförande Björn Sprängare på plats för att en bild av sin tid i Jägareförbundet.

Foto: Lars-Henrik Andersson

2017-03-29

Även de sammankallande i valberedningarna för länet och landet, Bertil Segerlund och Lars Ingelmark, gav en föreläsning om vikten av valberedningens arbete och vilka utmaningar som finns i detta arbete. Regionchef Peter Ledin blickade framåt och redogjorde för det kommande planarbetet som förbundet inleder under året med ”Jakten på framtiden” för att sätta nya långsiktiga mål för verksamheten.

På stämman behandlades sex motioner. De tre rörande återinförande av ett brunstuppehåll under älgjakten bifölls på så vis att arbetet att via kretsarna årligen förankra jakttidsförslag inför viltförvaltningsdelegationens beslut ska fortgå. En motion om förlängd kalvjakt i Kiruna nedan odlingsgränsen bifölls. En motion rörande nolltolerans mot skadeskjutningar ansåg stämman besvarad. En motion innehållande ett flertal punktstaser rörande förändringar i träningsskyttet inför jakt. Här ansåg styrelsen att delar skulle anses besvarade och andra delar skulle avslås vilket också blev stämmans beslut

Styrelseledamoten Lars-Erik Andersson från Piteå hade avböjt omval och valberedningens förslag på ersättare, Magnus Edin, valdes in som ny ledamot. I övrigt skedde inga förändringar i styrelsen och Mikael Samuelsson från Arvidsjaur omvaldes till föreningens ordförande.

Fyra personer blev vid stämman uppmärksammade genom att bli hedersledamöter i Jägareförbundet Norrbotten för lång och trogen tjänst för jägarna i Norrbotten. Dessa var Inge Öhrnerling, Tage Skott, Owe Geibrink och Sven Saviniemi. Tyvärr gick Sven Saviniemi bort strax före stämman efter en längre tids sjukdom.

Hedersmedlemmar 2017Sven Saviniemi

Hedersmedlemmarna från höger: Tage Skott, Inge Öhrnerling, Owe Geibrink samt postumt Sven Saviniemi

En utdelning gjordes också ur Wallenbergska fonden. Detta år tilldelades detta Linda Sandin-Larsson, Elin Viklund och Sara Granström för deras engagemang inom jakten i Kalix.

Stämman avslutades med ett uttalande där de församlade ledamöterna visade sin uppskattning för de beslut länsstyrelsen har tagit rörande fjälljakten, trots det oklara läget som uppstod då Jordbruksverket inte ville skriva några föreskrifter till den förändrade lagtexten

LÄS UTTALANDET HÄR

/ Björn Sundgren