Norrbotten

Fotograf: Kenneth Johansson

Efter beslut om att ställa in årets björnjakt - så resonerar Jägareförbundet

Det har varit en het diskussion rörande björnjakten och det stora antalet björnar som är skjutna under skyddsjakt i Norrbotten i år. Att det skulle påverka höstens jakt var helt klart men att jakten helt skulle ställas in var olyckligt av många skäl. Jägareförbundet har i en skrivelse till Länsstyrelsen gett sin syn inför kommande beslut om björnjakt i länet och utvecklar tankarna efter att beslutet fattades av Länsstyrelsen under sommaren

2017-06-13

Björnstammen i länet har enligt björn-obsen börjat sänkas under de senaste åren till följd av licens- och skyddsjakt. Osäkerheten runt det faktiska antalet björnar som finns i länet och de uppenbara problem som finns rörande renskötsel vilket leder till så omfattande skyddsjakt gör ändå att Jägareförbundet inte anser att kvoten för björnjakt bör sänkas allt för lågt inför jakten 2017. Länsstyrelsens uppskattning av stammens storlek bygger på att antalet björnar i området som inte beräknades 2010 skulle vara betydligt lägre än i området där beräkning gjordes. Skyddsjakternas omfattning och var de utförs tyder på att detta inte är korrekt. Förhoppningarna är att årets beräkning kan räta ut dessa frågetecken.

I korta ordlag är Jägareförbundet Norrbottens förslag som följer:

- Att det totala antalet björnar som tilldelas till Norrbotten skall vara minst 60 stycken.
- Att det strikta skyddet för familjegrupper mildras under licensjakten
- Att hela Norrbotten utgör ett enda tilldelningsområde.
- Att jakttidsstart är oförändrad den 21:a augusti samt en avslutning av jakten under
       hösten den 15 oktober gällande för hela länet.
- Att en jakttid införs 15 april till 15 maj. Ingen särskild tilldelning görs för denna tid
       utan eventuell kvarvarande kvot då jakten avslutas under hösten 2017 får nyttjas            under denna period 2018.
- Att Åteljakt ska tillåtas i hela länet med minimala begränsningar förutom vad
        gäller tillåtet åtelmaterial.
- Att Länsstyrelsen och Naturvårdsverket stödjer Jägareförbundet i arbetet för att                   reglerna runt kapaciteten för halvautomatiska kulgevär harmoniserar med det som         gäller under älgjakt.
- Att Länsstyrelsens beslut är noga genomarbetat och formulerat för att hålla vid en
        eventuell juridisk granskning.

Läs hela skrivningen HÄR.

Vad Länsstyrelsen faktiskt beslutar vad gäller höstens björnjakt återkommer vi till så fort beslut är taget.

/ Björn Sundgren

Uppdatering:

Då Länsstyrelsen med hänvisning till de stora antalet björnar fällda på skyddsjakt och den i fjol genomförd spillningsinventeringen valde att inte tillåta någon licensjakt alls på björn i länet 2017 vill Jägareförbundet påtala följande.

- Att jakten ställdes in året efter en genomförd spillningsinventering kommer att allvarligt försvåra kommande års inventeringar i ett län som redan nu dras med stora problem vad gäller enorma väglösa och folkglesa ytor. Möjligheten att få en korrekt bedömning av björnstammen i framtiden torde ha minskat rejält i och med detta beslut.

- Det är inte rimligt att hela uttaget av björn i Norbotten ska ske genom skyddsjakt, denna hantering måste nogsamt utvärderas inför kommande år. Vi förutsätter också att DNA från de skjutna björnarna både från hösten jakt och vårens skyddsjakter hanteras så att de kan förstärka underlaget för beräkning av björnstammen i Norrbotten

- Med erfarenhet från de senaste åren är det hög tid att se över och uppdatera de förvaltningsnivåer för björn som Länsstyrelsen har beslutat om. Med tanke på skadorna på rennäringen så behöver den lägsta nivån för björn i länet troligen sänkas

- Erfarenheter från årets extrema skyddsjakt väcker frågan om inte länet bör delas upp i flera separata förvaltningsområden så att skyddsjakter i renens kalvningsområde inte omöjliggör en ordnad förvaltning av björnstammen i kustområdet.

- Länsstyrelsen bör klargöra hur de ser på skyddsjakterna och om de anser att modellen med skyddsjakt är en godtagbar förvaltnng eller ett medel att tillgripa när inga andra lösningar finns att tillgå.