Afrikansk svinpest

Ett drygt år efter utbrottet friförklaras Sverige från afrikansk svinpest, i Europas hittills snabbaste bekämpning av smittan. Foto: Lennart Hansson/Mostphotos

Sverige friförklaras från afrikansk svinpest

Den 6 september 2023 briserade nyheten över landet – Sverige hade fått sitt första bekräftade utbrott av afrikansk svinpest. Drygt ett år senare friförklarar EU landet från smitta. Den snabbaste bekämpningen av ASF i Europa är unik och har varit möjligt tack vare jägarnas insatser.

I tryckande sensommarvärme sökte jägarna efter ruttnande vildsvinskadaver. Den 26 september 2023 hittades det som SVA senare kunde konstatera vad det sista. Foto: Magnus Roos

2024-09-23

Att Sveriges första fall av smittan bröt ut Fagersta, Västmanland, kom som en överraskning även för de som varit involverade i att rita upp förberedelser om den här dagen skulle komma. Men när beskedet kom var jägarna inte långsamma på att agera.

Jaktvårdskonsulent Lars Björk var redan samma dag del av att börja organisera responsen och skulle tillsammans med fler kollegor från Svenska Jägareförbundet spela en aktiv roll i bekämpningsinsatserna i över ett år framåt.
– Samma kväll, den 6 september, deltog Jägareförbundet i ett första möte med berörda myndigheter. Det stod klart från första början att vi kunde bidra med allt från information om hur vildsvin rör sig, till lokalkännedom om var viltstaket fanns uppsatt, berättar Lars Björk.

Den 7 september beslutade Jordbruksverket om att fastställa en smittad zon på 100 000 hektar runt Fagersta och närliggande kommuner. Zonen blev belagd med stränga restriktioner. Det blev med några få undantag i princip förbjudet att vistas i skogen.

Till undantagen hörde dock jägarna som anslöt för att bidra till det sökarbete som inleddes redan på lördagen, tre dagar efter att utbrottet konstaterats.
– Det var en märklig känsla, fortsätter Lars Björk. Att ställa upp för viltet och jakten var självklart för jägarna, allvaret i situationen var påtaglig. Vi visste att det skulle ta minst två år innan jakt skulle kunna bli aktuell i området igen. Det var vad tidigare bekämpningsinsatser i Europa som bäst tagit. Det här kunde ju dessutom få djupgående konsekvenser för hela landet.

Den 13 september hölls ett stormöte i Fagersta. 400 jägare anslöt. Följande helg 16-17 september, var minst 500 jägare ute och genomförde sökinsatser. Tack vare lokalkännedom och de lokala jaktlagen kunde man relativt snabbt utröna var kärnområdet för smittan var.
Det blev uppenbart att de lokala jägarna, med stöd från fler som anlände från övriga landet, hade den lokalkännedom, kunskap och kompetens som uppdraget krävde. Så hade man inte jobbat i övriga Europa, där Hemvärnet och andra organisationer i stället rekryterats.

I arbetet som utförts under det senaste året har jägarnas engagemang fortsatt. Sökdagar efter sökdagar har genomförts – först i värme efter ruttnande kadaver, senare i snö och kyla. Efter att stängsel satts runt kärnområdet har det bevakats, smittskyddsavlivning utförts och följts av ytterligare sökdagar. Allt för att kunna garantera att smittan klingat ut.

Den 30 augusti i år ansökte Sverige till EU om friförklaring. Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) kunde konstatera att det sista vildsvinet som dött i ASF hittades den 26 september 2023. Den 20 september 2024 togs beslutet av EU att Sverige friförklaras från smittan.
– Det är en enorm lättnad förstås, säger Lars Björk. Och efter allt arbete som lagts ner under året också en stor stolthet, över insatsen som helhet, och även över jägarkåren. Hur vi självklart slöt samman och ställde upp för viltet, jakten och för samhället. Resultatet av det har gjort den här rekordsnabba friförklaringen möjlig.

Carl-Johan Djurstedt-Holm, generalsekreterare för Svenska Jägareförbundet, instämmer.
– Tillsammans med Jordbruksverket och SVA har Svenska Jägareförbundet och jägarna kunnat bidra med både praktisk och teoretisk kunskap till vad som i praktiken varit en ny metod för att bekämpa afrikansk svinpest. Att det varit så framgångsrikt stärker oss i vetskapen om jägarnas viktiga roll i samhället, säger Carl-Johan Djurstedt-Holm.

Den svenska metoden har också väckt uppmärksamhet och intresse i övriga Europa inför framtida bekämpningsinsatser. Kanske kan erfarenheterna i Fagersta utgöra en bas för hur dessa kommer gå till.

Sveriges första utbrott av ASF – i siffror

• 6 september 2023 – utbrottet konstateras
  • 100 000 hektar – det totala området som i första skedet från 7 september omfattades av restriktioner
  • 15 000 timmar: lagda på sökinsatser