- Det gäller att ha en förstående familj när man ger sig av mitt i natten. Annars funkar det inte, säger Christoffer Lund.

Han gör trafikeftersök för viltets skull

Det var intresset för att utvecklas som jägare som fick Christoffer Lund - huvudperson i Jägareförbundets kampanjfilm Gilla en jägare – att börja med eftersök.
– Eftersök ställer extra höga krav på både mig och hunden, det krävs att vi är på topp för att klara av uppgiften och det gillar jag, säger han.

Att jobba med trafikeftersök är relativt nytt för Christoffer Lund. Två år har han varit ansluten till Nationella viltolycksrådet.

– Fast jag hade gått många eftersök åt vanliga jägare och ett antal större gårdar i flera år innan jag började med trafikeftersök.
Hans eftersökskarriär startade när hunden blev för tuff i skogen.
– Min hund blev efter ett tag olämplig till vanlig jakt. Den var för het. Då testade jag den på eftersök. Hunden visade sig fungera prickfritt som dådhund. Och på den banan är det.
Idag finns det fem hundar hemma hos Christoffer Lund. Två östsibiriska laikor, en blandras, en tysk jaktterrier och en kleiner münsterländer.

Eftersöksarbetet kräver extremt mycket av honom och hundarna.
– Ja, man blir aldrig fullärd. Det uppkommer nya situationer hela tiden vilket innebär att jag måste pressa och utveckla såväl mig som hundarna. Och just dessa komplexa situationer tycker jag gör det extra roligt.
Precis som alla andra eftersöksjägare ogillar han när vilt lämnas skadade i skogen. Därför känner han ett extra ansvar när han blir inkallad av polisen.
– Jag har väl gjort cirka 30 trafikeftersök i år. Mest blir det hjort och vildsvin, men även en hel del rådjur. Det gäller att ha en förstående familj när man ger sig av mitt i natten. Annars funkar det inte, säger Christoffer Lund.
I allmänhetens ögon är han bara en anonym jägare, som tar hand om problemet som uppstått vid viltolyckan. Men att utföra trafikeftersök dygnet runt gör han – eller någon annan trafikeftersöksjägare – inte för att få några officiella erkännande. Det är något helt annat som motiverar honom.
– Jag gör detta för att minska lidandet för vilt som varit inblandade i viltolyckor, det finns ingen annan orsak, säger Christoffer Lund.

#gillaenjägare

2018-09-28 2022-11-23