Dalarna

Foto Mostphotos

Angående Svensk Jakts senaste avslöjande om läckta personuppgifter

Jägareförbundet Dalarna ser väldigt allvarligt på Svensk Jakts senaste avslöjande om de läckta personuppgifterna från Rovbase. Vi har under dagen ställt frågan till vår landshövding hur drabbade Dalajägarna är och hur hon avser att agera, hon har lovat att återkomma inom kort med besked. Tyvärr ser vi från länsföreningen att risken är väldigt stor att uppgifter om våra jägare också läckt.

2019-10-11

Att Naturvårdsverket gett en konsult som är uttalad jaktmoståndare tillgång till sekretessbelagda uppgifter är en stor skandal och vi uppmanar därför berörda myndigheter att skyndsamt utreda vad som har hänt, hur uppgifterna har läckt och vilka som nu kan ha tillgång till dessa uppgifter. Det är av största vikt att alla jägares personuppgifter hålls hemliga, inte minst när det gäller rovdjursjägare då hot och trakasserier mot dessa är vanligt förekommande av militanta jaktmotståndare.

Vi från Jägareförbundet kommer noga följa utvecklingen av detta och agera för våra jägares bästa.

Om du som rovdjursjägare är oroad över att dina uppgifter kan ha läckt och vill prata av dig får du jättegärna höra av dig till mig på 070-250 43 40

Med vänliga hälsningar,

Ulf Berg