bakgrund

Dalarna

Samtliga deltagare i länsmästerskapet, fr vä Peter Hedberg, Gagnef jvk, Roger Svensson, Mora jvk, Karin Lundin med Luna, Rättviks jvk, Anders Henningsson, Hedemora Säter jvk, Karin Daniels, Leksands jvk och Eva-Lisa Hoel, Falu jvk. Foto Ulf Danielsson

Mästerskap i eftersök avgjordes vid Dalhalla

Länsmästerskapet i eftersök har nu genomförts. Representanter från 6 sex kretsar infann sig för att göra upp vem som har förmånen att få kalla sig länsmästare i eftersök i Dalarna och få representera länet i regionfinalen senare i år.

Karin Lundin med Luna segrare i länsmästerskapet i eftersök 2021. Foto Ulf Danielsson

2021-07-07

I 25-gradig värme hade ekipagen utmaningen att hitta olika markeringar, riktningar samt olika hinder som placerats i spåret. Samtliga spår var lagda så att deltagarna hade samma typ av svårigheter att lösa.

Vinnare, med liten marginal, blev Karin Lundin, Rättvik med labradoren Luna. På andra plats kom Anders Henningsson, Hedemora med labradoren Porter, som också är reserv till länsmästerskapet senare i höst.

Själva tävlingen genomfördes på parkeringen vid Dalhalla i Rättvik, där nestorn, när det gäller spår, Calle Ekström klurat ett riktigt utslagsgivande spår för de tävlande. Där fanns både blod, benbitar, tänder, skinnbitar och förbjudna områden. Men de rutinerade deltagarna löste uppgiften på ett förväntat bra sätt. Återigen visar det sig att träning med sin hund ger resultat!

Vi önskar Karin Lundin lycka till på regionmästerskapet i mitten av augusti som genomförs på Gotland!

Tack till Jägareförbundet Dalarna och Hunting Assistance för de fina priserna som ni bidragit med till deltagarna!

Ulf Danielsson
Hundansvarig i Jägareförbundet Dalarna