bakgrund

Dalarna

Frida Bergman, Borlänge testar luftgevärsskytte under Ingemar Jacobssons kontroll. I bakgrunden väntar Edward Agerberg, Mockfjärd på sin tur att testa skyttet. Foto Christer Gruhs

”Trevligt lov” – satsning för unga i Borlänge!

Mitt i skolornas sommarlov stod Tunabygdens jaktvårdskrets som arrangör för ett arrangemang riktat till barn/ungdom från 10 till 17 år.

Benjamin Blom, 11 år och Charlie Sarus från Bjursås var tidigt ute för att kolla frågorna i jaktdagens tipspromenad. Foto Christer Gruhs

2021-07-18

Inbjudan till de unga blev också hörsammad, trots konkurrens av både badväder och en kommun som sjöd av alternativa aktiviteter. Från tidig förmiddag till sen eftermiddag pågick det av jakt- och skytteverksamheten vid skjutanläggningen i Bergebo.

”Trevlig lov”-dagen delades upp så att intresserade i åldern 10-13 år inbjöds till förmiddagen och åldersgruppen 14-17 fick ta hand om eftermiddagen. Programinslagen var i viss mån anpassade till respektive åldersgrupp, men gemensamt var arrangörernas frågor om jakt, djur och jägare. Dagen erbjöd också en tipspromenad, luftgevärsskytte, målskytte med kaliber 22 och lerduveskytte.

Inom aktivitetsområdet fanns också ett informationsbord där besökarna bjöds både muntlig och skriftlig information om jakt, djur och jägare.

Berit Eriksson och Björn Trogens från Tunabygdens jaktvårdskrets ansvarade för informationen. Inte minst Berit fick ofta berätta om hur det gick till när hon fällde älgtjuren vars imponerande hornkrona fanns med bland ”sevärdheterna”.

sjf-tunabygd3.jpg
Björn Trogens och Berit Eriksson i jaktvårdskretsen stod beredda att informera om jakt, djur och jägare.
Båda anser att det är viktigt att barn och ungdom får kunskap om jägarnas och jaktens roll i samhället. Foto Christer Gruhs

Jägareförbundet Dalarna, Studiefrämjandet och Interjakt i Borlänge stod som medarrangörer till skyttedagens genomförare, Tunabygdens jaktvårdskrets och Bergebo jaktskytteklubb.

Christer Gruhs