Dalarna

Foto Ulf Danielsson

Hundklubbarna gör nytta

Som hundägare har du många aktiviteter att välja på och vi som har jakthundar har flera ändå fler välja på.

2022-01-04

En viktig del i rasklubbarnas arbete med att säkerställa hundarnas förmåga som de är avlade till, både exteriört och mentala förmågor. De aktiviteter som vi har att välja är jakt i olika former, jaktprov, viltspår, utställningar, hundträning i forma av lydnad, noswork m.m.

Nu var det dags för husse, undertecknad och gråhunden ISA att förbereda på bästa sätt för utställningen. Genom att delta i Dalarnas älghundsklubbs (DÄK) ringträning som genomfördes i Rättvik.

Med minst 35 andra hundar på plats hade Lena Bergström från DÄK, en utmaning att få ordning på ekipagen, men efter bara 7 minuter var det relativt lugnt och tyst på samtliga hundar och hussar/mattar. Där fick vi en genomgång på hur vi ska tänka när hunden ska visas upp för utställningsdomaren. Hur vi ska röra oss i utställningsringen, vara uppmärksamma på hunden, hur hunden ska ställas upp för bedömning, hur domaren tittar på tänder, mäter höjd på hunden samt en massa andra olika saker som händer i en utställningsring.

Väldigt nyttigt att få en genomgång vad husse/matte ska tänka på när vi ska in i ringen, men också hur man förbereder sig innan utställningen börjar som att vara på plats i god tid. Allt för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för din hund att få en så bra och rättvis bedömning som möjligt.

Och några visdomsord fick vi med av Lena när vi ska gå in i utställningsringen, tänk att du har den bästa av alla hundar som ska visas upp och var lugn.

Några ord från en av Jägareförbundets instruktörer, Johanna Hebert, Lima:

”Det är ju mycket som man kan träna på hemma med hunden som tex ställa upp hunden fint, springa med hunden, kolla på hundens tänder och även be någon annan göra det, och att mäta hunden osv.

Sen att få träffa andra hundar för den sociala delen är ju en viktig del, och jag brukar försöka efterlikna en vanlig utställning så dom får träna på att visa upp hunden. Man ser många fina hundar som det inte blir rättvist för när man är på utställning för att dom inte tränat, det är synd!

Sen är det nog så att det är många hussar och mattar som inte är så bekväma med att visa upp sin hund på utställning och då tänker jag att om man tränat på det innan så blir man kanske lite mer bekväm.”

För det är ju så att du har samma hund med dig dit som du har med dig hem och den är den bästa som du har!! Lycka till alla hundar som ska på utställningar framöver.

Ulf Danielsson