Gotland

Foto Privat

UngaJägare Gotland

Rapphönsjakten över stående fågelhund för ungdomar den 10 oktober blir startskottet för UngaJägare på Gotland.

Foto Marie Klintberg

2020-10-14

Erik Åkerblom, ungdomsansvarig i Tingstäde-Dalhems jaktvårdskrets arrangerade ungdomsjakten med hjälp av Marie Klintberg, ungdomsansvarig i länsföreningen, och Håkan Jakobsson. Jaktvårdskonsulent Dan Persson, fältviltsansvarig Jägareförbundet Region Mitt ledde dagens jakt och utbildningsgenomgångar.

Vi samlades på Stora Tollby Gård, Fole och hälsades välkomna av Andreas Wiklund. Gården har stora arealer med odling av potatis, lök och allehanda grönsaker samt är en av Jägareförbundets demonstrationsgårdar för Fältvilt med många större kantzoner och biotoper för pollinatörer och fältvilt.

Elva unga jägare slöt upp trots mulet väder. Från lite spänd förväntan åkte allas mungipor upp när Dan Persson hälsade alla välkomna på sitt manér som jaktledare för både godsjakter och i egna sällskap. Kepsen av och alla hälsar på varandra och få känna jaktgemenskap redan innan jakten startar.
Dan inledde med säkerhet och etik och berättade hur jakt över stående fågelhund går till.

När vi släppt första hunden och kommit ut en bit på marken, började det regna, ordentligt. Trots detta spred sig soliga leenden i sällskapet för vi fick se flera stora kullar. Rapphöns lyfter lätt i blötväder, och nu med en större grupp var de mycket lätta på vingarna. Även en elithund med lång rutin får svårt att få dem att ligga fast.

Vi fortsatte mot Lina myr där Erik Åkerblom tog emot med sina utsökta hamburgare på blandning av älg, dovvilt och rådjur samt hembakat pitabröd. Nätverket UngaJägare presenterades med bl a erfarenheter från Stockholms län. Efter indelning i två grupper gav vi oss åt olika håll varsina två erfarna hundförare och hundar.

Lina Träsk har många fina kantzoner, högre stubb med sädesspill och bestånden vilda kullar ökar. Även om det slutat regna, var det fortfarande mycket blött i markerna och fåglarna lyfte lätt. Det är svårt att skjuta när de lyfter tidigt och längre framför hunden, men vi fick en riktigt glad skytt, Linus Karlsson som fällt sin första rapphöna.

Vi samlades igen runt kaffe och gick igenom dagens upplevelser och pratade mer om UngaJägare. Även om skottillfällen varit få, har alla uppskattat jaktformen. Att gå och småprata medan man följer hundarnas sök, uppmärksamheten när hunden står, smyga fram och spänningen att stå där med laddad, osäkrad bössa och vänta på hundens avance och uppfloget.

Sju av ungdomarna vill gärna bilda ledningsgrupp. Ingen behöver göra allt, utan de som har tid och är speciellt intresserade av en viss jakt eller ett ämne för kurs hjälps åt. Att arrangera olika aktiviteter ger ett stort kontaktnät och många möjligheter öka kunskap inom viltvård och jakt.

Speciellt TACK till:
Hundförarna Gunnar Pettersson/Robben och Kalle Andersson/Esko som både ordnat tillgång till Lina Myr och presenterade fint arbete med sina str vorsteh, båda brunskimlar.
Hundförare Håkan Åberg/Pondus, svart korth vorsteh och Dan Persson/Winston, engelsk setter som hittade många fina kullar.

Utan dessa skickliga hundförare och deras vältränade och duktiga hundar hade det inte blivit någon jakt.

Chris Edman