Vilt

Jägarnas älg-obs är den enskilt viktigaste inventeringsmetoden för älgförvaltningen. I höst kommer det vara möjligt att genomföra älg-obs även vid annan klövviltjakt. Foto: Allan Wallberg/Mostphotos

Den viktiga älg-obsen – nu möjlig även vid övrig klövviltsjakt

I höst kommer jägarna kunna lämna in älg-obs även när man jagar annat klövvilt än älg. En minskande älgstam och inställda älgjakter har gjort att det inrapporterade underlaget från älg-obsen minskat drastiskt senaste åren. Då jägarna som ställt in älgjakten förmodligen har lägre älgtäthet på sina marker jämfört med de som jagar älg så kan statistik som exempelvis obs per mantimme bli missvisande. Men nu ges som sagt var möjlighet till älg-obs även vid annan klövviltjakt.

När du jagar rådjur kan du rapportera älg-obs. Foto: Mostphotos

2024-08-23

Älgobsen är inventeringsmetoden som tillsammans med avskjutningstatistik är basen i svensk älgförvaltning. Den bygger på vad älgjägarna ser under de sju första jaktdagarna för landets två områden med start i september respektive start i oktober. Obsperioderna är 30 dagar för respektive område från tillåten jaktstart.
En vältäckande och korrekt älg-obs är grunden för de beräkningar som görs av Sveriges Lantbruksuniversitet som fastställer älgtätheter i de olika älgförvaltningsområdena.
Älg-obsen är en gammal beprövad metod, men kanske ibland missförstådd. Via den kan vi inte direkt få fram antal älgar utan vi räknar antal observationer per nedlagd timme i skogen. Då ser vi om stammen ökar eller minskar och vi ser också förhållanden mellan vuxna tjurar och vuxna kor samt hur mycket kalv det finns i förhållande till vuxna kor, säger Björn Sundgren, jaktvårdskonsulent vid Svenska Jägareförbundet.

Rapportera älg-obs vid övrig klövviltsjakt

Nu öppnar Naturvårdsverket och Sveriges Lantbruksuniversitet upp för att jägarna ska kunna notera älg-obs även när de jagar annat klövvilt än älg. Som vanligt markeras vilka arter jaktlaget jagat när observationerna samlats in. Här läggs nu dovhjort, vildsvin och rådjur till utöver de redan befintliga valen älg respektive kronhjort. På så vis är det möjligt att skilja mellan observationer som samlats in när jaktlaget aktivt jagat älg, respektive jagat annat klövvilt, säger Fredrik Widemo, vid Sveriges Lantbruksuniversitet.
Om ett jaktlag exempelvis redan rapporterat in älgobservationer från fem dagars älgjakt finns därefter utrymme att rapportera observationer från ytterligare två dagars jakt, till exempel efter rådjur, om de infaller under de första 30 dagarna sedan älgpremiären.
Följ de instruktioner som finns om hur älg-obs bedrivs och se till att ha inloggning klar till viltdata.se (eller jaktrapport.se om ni är kopplade mot ÄSO som drivs av skogsbolagen) så att vi löpande kan få in resultat under hösten. Ju fler jaktlag som rapporterar älg-obs desto säkrare blir statistiken!

QR-kod: Så här rapporterar du älg-obs på viltdata.se

Älg-och-kronobs-NY.pdf (viltdata.se)

Fakta älg-obs:

• I höst kan du rapportera älg-obs även när du jagar övrigt klövvilt
  • Vi räknar inte älgar, vi räknar observationer i förhållande till nedlagd tid i skogen
  • Läs instruktionerna och kör enligt dom, inga egna ”förbättringar”. Håll koll på förändringar i instruktionerna och kör inte bara på som tidigare
  • Samla in och rapportera löpande så blir det mest rätt
  • Viktigt att skicka in älg-obs även om man ingenting har sett
  • De uppgifter som rapporteras in av jägarna via älg-obsen är tillsammans med avskjutningstatistik det viktigaste underlaget för kommande älgförvaltningsplaner.

Roger Lundqvist

Den viktiga älg-obsen