Förbundsnyhet

Vilka uppgifter som försvunnit från Naturvårdsverkets system är okänt. Foto Frappeimage/Mostphotos

Naturvårdsverket drabbat av hackerattack

Naturvårdsverket har stängt ner hela sitt IT-system efter en hackerattack, där man ska ha kommit åt uppgifter från systemet.
– Svenska Jägareförbundet ser allvarligt på situationen. Just nu vet vi inte vilka uppgifter som berörs, men Naturvårdsverket har uppgifter om jägare som inte får komma ut, säger generalsekreterare Dag Lidén.

2022-10-06

Omfattningen av hackerattacken är okänd. Likaså vilka uppgifter som kan ha läckt.
– Jag vill inte spekulera. Men det är allvarligt när en myndighet blir av med uppgifter på det här sättet. Extra allvarligt blir det om det rör sig om känsliga uppgifter. Svenska Jägareförbundet har därför en nära dialog med Naturvårdsverket som jobbar hårt med frågan. Vi väntar på mer information, säger Dag Lidén.
Svenska Jägareförbundets kommer vidta åtgärder för att säkra de egna systemen, som bedöms ha en mycket hög säkerhet.
– Eftersom vi har knapphändigt med information kan vi bara höja vår beredskap och kommer höja den ytterligare. Så fort det finns någon ny information kommer vi att delge den, säger Dag Lidén.