Landet runt

Torbjörn Larsson mötte SVT Västmanland. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

Västmanlands lokalmedia mötte förbundsordförande som pratade varg

VÄSTMANLAND. Svenska Jägareförbundets ordförande Torbjörn Larsson besöker just nu rovdjursdrabbade län. Idag var det Västmanlands tur. Dagen startade tidigt med direktsändning i Sveriges Radio.
Budskapet är tydligt – Svenska Jägareförbundet vill ha så få vargar som möjligt.

Torbjörn Larsson och Carl Schartau pratade varg. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

2020-07-13

Fokus under dessa nedslag runt om i Mellansverige är att träffa just lokalmedia och berätta om Jägareförbundets arbete och budskap, att Svenska Jägareförbundet vill ha så få vargar som möjligt.

Vargen måste förvaltas av dom som bor och lever i området där vargen finns. Ska människor leva med vargen måste det finnas regler som gör det möjligt. Det finns en otrygghet bland vanligt folk på landsbygden, vargen påverkar inte bara oss jägare.

- Allt fler växer upp i en urban miljö. Att se naturen genom en platt skärm är inte samma sak som att uppleva den på riktigt. Frågan om skyddsjakt är oerhört viktig för oss. Vi vill att det ska tillåtas skyddsjakt på vargar som tar jakthundar – redan efter första angreppet. Det är oacceptabelt att behöva se sin familjemedlem dödad, säger Torbjörn Larsson, ordförande Svenska Jägareförbundet.

SVT Västmanland, Sveriges Radio P4 Västmanland, Fagersta-Posten med flera mötte upp utanför Västerås och fick klarhet i Jägareförbundets budskap. Även Carl Schartau från Svenska Jägareförbundet Västmanland medverkade under dagen. Han var tydlig med att vargen skapar oro.

- Det är orimligt att vi håller 10 procent av vargstammen på en procent av Sveriges yta. Det får stor påverkan på andra värden - lantbrukare, djurhållning och människor som vill bo och verka på landsbygden. Vargen berör så många fler än bara oss jägare. Människor som lever nära rovdjuren känner en oro och måste få komma till tals, säger Carl Schartau, vice länsordförande Svenska Jägareförbundet Västmanland.

Under några veckor har förbundsordförande Torbjörn Larsson hunnit besöka Gävleborg, Dalarna, Örebro, Värmland, Västra Götaland, Jämtland och nu idag Västmanland. På tur imorgon är Östergötland.

Text och foto: Ulrika Karlsson-Arne