Landet runt

Torbjörn Larsson och Johan Lundberg träffade Gefle Dagblad. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

Förbundsordförande besöker län med hårt rovdjurstryck

GÄVLEBORG. - Det är tungt att leva med varg. För jägare, för lantbrukare, för allmänheten. Det finns en ovisshet, osäkerhet och maktlöshet och som enskild person kan du inte påverka din situation, säger Torbjörn Larsson, ordförande Svenska Jägareförbundet.

Torbjörn Larsson och Johan Lundberg besökte Radio Gävleborg. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

2020-07-01

Just nu besöker Svenska Jägareförbundets ordförande Torbjörn Larsson rovdjursdrabbade län. Först ut idag var Gävleborg, ett län med Sveriges största rovdjurstryck. Fokus var att träffa lokalmedia och berätta om vårt arbete och budskap, att Svenska Jägareförbundet vill ha så få vargar som möjligt.

- Vi vill att det ska bli enklare för de som lever med vargen att påverka hur vargarna förvaltas. Ett förslag är att det ska tillåtas skyddsjakt på vargar som tar jakthundar – redan efter första angreppet. Vidare bör vargen förvaltas av dom som bor och lever i området där vargen finns. Ska människor leva med vargen måste det finnas regler som gör det möjligt. Det finns en otrygghet bland vanligt folk på landsbygden, vargen påverkar inte bara oss jägare, säger Torbjörn Larsson, ordförande Svenska Jägareförbundet.

Under dagen var det bland annat träff med Gefle Dagblad och Sveriges Radio Gävleborg där både förbundsordförande Torbjörn Larsson och länsordförande Johan Lundberg medverkade.

Riksdagen har beslutat att vi ska ha varg i landet. Det finns konventioner som Sverige har förbundit sig till. EU har slagit fast att vargen ska få finnas. Vi accepterar demokratiska beslut men vi ställer också motkrav. Vi vill ha en så liten vargstam som möjligt. Människor som lever nära rovdjuren måste få komma till tals. De måste känna att de kan påverka sin livssituation.

- Av Naturvårdsverkets beslutade nivå om Sveriges vargstam, kommer Gävleborg efter valpningen i år bära närmare hälften av Sveriges vargstam. Det samlade rovdjurstrycket i Gävleborg är högst i Sverige, det är oacceptabelt, säger Johan Lundberg, länsordförande Svenska Jägareförbundet Gävleborg.

Imorgon torsdag kommer Torbjörn Larsson att träffa lokalmedia i Dalarna.

Text och foto: Ulrika Karlsson-Arne