Landet runt

Torbjörn Larsson och Gun Fahlander i Radio P4 Jämtland. Foto: Jägareförbundet

Förbundsordförande pratade varg med lokalmedia i Jämtland

JÄMTLAND. Under två dagar har Svenska Jägareförbundets förbundsordförande Torbjörn Larsson mött lokalmedia i Jämtland. För att beskriva den uppgivenhet som finns hos folk på landsbygden där rovdjurstrycket är stort. Han har tidigare besökt Gävleborg, Dalarna, Örebro, Värmland och Västra Götaland.

Torbjörn Larsson och Gun Fahlander satte fokus på rovdjur i Jämtland. Foto: Jägareförbundet

2020-07-10

- Rädslan över att inte våga ha djurhållning, det drabbar landsbygden hårt. Man flyttar inte ut till landet för att sitta på ett café och dricka kaffe latte, man vill ha ett liv i lantlig miljö, man vill bruka naturen, säger Torbjörn Larsson, förbundsordförande Svenska Jägareförbundet.

Tillsammans med länsordförande Gun Fahlander berättar förbundsordförande om det arbete som pågår och framför ett tydligt budskap, att rovdjursförvaltningen blir mer regional och att viltförvaltningsdelegationerna får en tydlig roll i förvaltningen.

- Det finns en uppgivenhet och en form av utanförskap hos jägare, rennäring, djurägare och vanliga människor som vill bo och verka i glesbygden. Det totala rovdjurstrycket utmanar vårt sätt att leva. Det påverkar vardagen och människorna har få eller inga möjligheter att påverka förvaltningen, säger Gun Fahlander, länsordförande Svenska Jägareförbundet Mitt Norrland.

I Jämtland var det totala rovdjurstrycket högt redan innan Naturvårdsverkets beslut om en vargföryngring.  Ett märkligt beslut eftersom hela länet är renbetesland. Vargen är ett stort orosmoment när den dyker upp hos djurägare. Svenska Jägareförbundet vill att det ska bli enklare för de som lever med vargen och övriga rovdjur att påverka förvaltningen.

- Ska rovsjursförvaltningen fungera måste man lokalt och regionalt, via Viltförvaltningsdelegationerna, få större möjligheter att bestämma. De människor som drabbas måste kunna påverka sin omgivning, annars förstärks känslan av utanförskap och maktlöshet, säger Gun Fahlander, länsordförande Svenska Jägareförbundet Mitt Norrland.

Under dagarna två var det bland annat träff med Länstidningen, Östersundsposten, Jämtlandstidningen och Sveriges Radio Jämtland där både förbundsordförande Torbjörn Larsson och länsordförande Gun Fahlander medverkade.

Text: Ulrika Karlsson-Arne
Foto: Svenska Jägareförbundet