Landet runt

SVT Dalarna tog chansen att lyssna till Torbjörn Larsson. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

Dalarnas lokalmedia slöt upp när förbundsordförande pratade varg

DALARNA. Svenska Jägareförbundets ordförande Torbjörn Larsson besöker just nu rovdjursdrabbade län. Först ut igår var Gävleborg, ett län med högt rovdjurstryck. Idag var det Dalarnas tur. Dagen startade tidigt med direktsändning från Radio Dalarnas studio i Falun.

Torbjörn Larsson och Ulf Berg träffade Dalarnas Tidning. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

2020-07-02

Fokus under dessa nedslag runt om i Mellansverige är att träffa just lokalmedia och berätta om Jägareförbundets arbete och budskap, att Svenska Jägareförbundet vill ha så få vargar som möjligt.

Vargen måste förvaltas av dom som bor och lever i området där vargen finns. Ska människor leva med vargen måste det finnas regler som gör det möjligt. Det finns en otrygghet bland vanligt folk på landsbygden, vargen påverkar inte bara oss jägare.

- Vi vill att det ska tillåtas skyddsjakt på vargar som tar jakthundar – redan efter första angreppet. Det är oacceptabelt att behöva se sin familjemedlem dödad. Hundarna är vårt viktigaste redskap vid både jakt och eftersök. Ska vi jägare kunna förkorta lidandet för alla djur inblandade i viltolyckor, då måste vi träna våra hundar i skogen, säger Torbjörn Larsson, ordförande Svenska Jägareförbundet.

Dalarnas Tidning, Dala Demokraten och SVT Dalarna mötte upp vid Jägareförbundets kontor utanför Falun och fick klarhet i Jägareförbundets budskap. Även länsordförande för Dalarna, Ulf Berg medverkade under dagen. Han var tydlig med att vargen skapar oro.

- Vi vill ha en så liten vargstam som möjligt. Människor som lever nära rovdjuren känner en oro och måste få komma till tals, de måste känna att de kan påverka, säger Ulf Berg, länsordförande Svenska Jägareförbundet Dalarna.

Nästa vecka kommer Torbjörn Larsson att träffa lokalmedia i bland annat Örebro län och Västra Götaland.

Text och foto: Ulrika Karlsson-Arne