Landet runt

Torbjörn Larsson och Anders Olsson träffade Värmlands Folkblad idag. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

Förbundsordförande pratade varg i Värmland idag

VÄRMLAND. Under tisdagen var det Värmlands tur att få besök av Svenska Jägareförbundets ordförande Torbjörn Larsson. Under juli reser han runt och träffar lokalmedia och respektive länsordförande i rovdjursdrabbade län.

Torbjörn Larsson och Anders Olsson mötte Nya Wermlands Tidningen idag. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

2020-07-07

Den oro som finns hos folk på landsbygden måste tas på allvar. Det pågår ständigt ett arbete i vargfrågan och efter utebliven licensjakt senaste åren har stammen ökat. Nu har en delegation lämnats in från Naturvårdsverket till Länsstyrelsen, som ska besluta om licensjakt kommande vinter. Beskedet kommer i månadsskiftet september/oktober.

- För Värmlands del har vargen varit ett stort problem under en längre tid. Här har åtskilliga jakthundar blivit angripna eller dödats. Det är helt oacceptabelt med det antalet vargrevir och koncentrationer som vi har just nu. Vi måste radikalt minska vargstammen i Värmland säger Anders Olsson, länsordförande Svenska Jägareförbundet Värmland.

Torbjörn Larsson arbetar även internationellt med jaktfrågor och han ser att det är typiskt svenskt att vara försiktiga med beslut. Svenska Jägareförbundet är tydliga:

- Vi vill ha så få vargar som möjligt. Dessutom är det orimligt att fem län ska bära hela den nationella nivån på antal vargar. Efter vinterns spillningsinventering har vi nu fakta och kunskap och kan agera, säger Torbjörn Larsson, ordförande Svenska Jägareförbundet.

Under tisdagen träffade Torbjörn Larsson och Anders Olsson ett flertal lokala tidningar och medverkade i direktsänd radio P4 Värmland. Frågan om skyddsjakt på vargar som tar jakthundar togs även upp. Även där är Jägareförbundet tydliga – redan efter första angreppet behöver skyddsjakt beviljas.

Västra Götaland är nästa län på tur under den här rundresan i områden med varg. Imorgon onsdag träffar Torbjörn Larsson lokalmedia i Uddevalla.

Text och foto: Ulrika Karlsson-Arne