Landet runt

Torbjörn Larsson och Göte Johansson mötte lokalmedia i Uddevalla idag. Foto: Gunnar Hellsing

Tydliga budskap om varg när förbundsordförande besökte Västra Götaland idag

VÄSTRA GÖTALAND. Just nu besöker Svenska Jägareförbundets ordförande Torbjörn Larsson län som påverkas av varg. Först ut förra veckan var Gävleborg, ett län med Sveriges största rovdjurstryck. Därefter har förbundsordförande även besökt Dalarna, Örebro och Värmland. Idag var det Västra Götalands tur.

Torbjörn Larsson och Göte Johansson i Västra Götaland idag. Foto: Gunnar Hellsing

2020-07-08

Svenska Jägareförbundet vill att det ska bli enklare för de som lever med vargen att påverka hur vargarna förvaltas. En så liten vargstam som möjligt gör det enklare att klara av utmaningarna. Det är krävande att leva med varg. Fokus i Västra Götaland idag var att träffa lokalmedia och berätta om det arbete som pågår och budskapet, att Svenska Jägareförbundet vill ha så få vargar som möjligt.

- Det är tungt att leva med varg. För jägare, för lantbrukare, för allmänheten. Det finns en ovisshet och maktlöshet och som enskild person kan du inte påverka din situation. Jag kan inte tänka mig att det finns en enda förälder som vill släppa ut sina barn till skolbussen när man vet att det finns vargar i området. Dom allra flesta skjutsar idag på sina barn istället, säger Torbjörn Larsson, förbundsordförande Svenska Jägareförbundet.

Jägareförbundet vill att det ska tillåtas skyddsjakt på vargar som tar jakthundar – redan efter första angreppet. Vem vågar släppa sin hund efter ett angrepp? Hundar är viktiga i jägarens vardag för tex eftersök vid viltolyckor. Hunden är en familjemedlem, ingen vill se sin familj skadad eller dödad.

- Vad vi arbetar för och önskar är mer frikostig skyddsjakt. Så vi kan sätta igång när problemen börjar. De vargar som börjar ta hundar och ge sig in i fårhagar, de slutar inte. De fortsätter. Som det är nu måste det ske tre attacker innan man ens kan börja diskutera. Sådana här individer ska plockas bort omedelbart, säger Göte Johansson, länsordförande Svenska Jägareförbundet Västra Götaland Väst.

Under dagen var det bland annat träff med tidningen Bohusläningen och Sveriges Radio Väst där både förbundsordförande Torbjörn Larsson och länsordförande Göte Johansson medverkade.

- Vi måste se det här för vad det är. Vi ser motsättningarna, vi ser den ekonomiska situationen. Det får tydligen kosta hur mycket som helst. Varje individ kostar 40 000 kronor i inventeringskostnad per år. Jag tycker de pengarna kunde användas på bättre sätt, säger Göte Johansson, länsordförande Svenska Jägareförbundet Västra Götaland Väst.

Text: Ulrika Karlsson-Arne

Foto: Gunnar Hellsing