Landet runt

Samling och genomgång av dagens första såt

JAQT anordnade lyckad älgjakt i Säfsen

I början av november bjöd det kvinnliga jaktnätverket inom Svenska Jägareförbundet JAQT in till älgjakt i Säfsens vackra och viltrika skogar. Efter förra årets succé välkomnades återigen ett gäng kvinnor till Säfsen Hunting Lodge för fyra dagars älgjakt med inslag av utbildning inom skytte och ammunition.

Glada deltagare efter 4 dagar tillsammans i skogen

2021-12-07

Söndagen inleddes med lunch på Säfsen prästgård och vidare avfärd mot skjutbanorna.

Väl framme inleddes eftermiddagen med en utbildning inom säker jakt där deltagarna fick en gedigen genomgång av etik och säkerhet inför stundande jaktdagar. Därefter följde inskjutning av samtliga vapen samt möjlighet att prova skytte på 300 m lång bana samt träning på löpande älg.

- Introduktionen första dagen var tydlig men avslappnad. Det var roligt att få möjlighet till att övnings skjuta även på längre håll och stöttning. Undervisningen från Norma var både trevlig och givande, berättar Ellen Hofgaard, ny jägare och deltagare på jakten.

Dagen avslutades med två timmars utbildning inom ammunition samt gemensam tre rätters middag på Säfsens prästgård där många skratt och jakthistorier delades.

Följande tre dagar spenderades på den 12 000 hektar stora jaktmarken och deltagarna fick lyssna på ekande ståndskall av de duktiga älghundarna och njuta av vacker miljö.

- Jag uppskattade det välplanerade körschemat som inkluderade god mat, tid för samtal, reflektion och avkoppling i kombination med älgjakt på fina marker, berättar Ellen Hofgaard.

Jakten blev lyckad med många älgobservationer och fyra fällda älgar totalt. Hem åkte glada jägare som hittat nya bekantskaper och med ny kunskap i bagaget.

Under våren kommer ny inbjudan ut för nästa års jakt!