Landet runt

Med egna ord och filmmaterial berättade Dan sin historia som lämnade ingen oberörd. Foto: Malin Liljeholm

Jaktvårdskretsar bjöd in till gripande föreläsning av Dan Eriksson

I slutet av mars bjöd Folkärnas och Folkares JVK in Dan Eriksson att dela sin historia om hur det gick till när han blev skjuten under en jakt 2017. Ingen gick oberörd när han berättade om sina tankar och känslor som infann sig när han satt i skogen och väntade på ambulansen.

Hans Johansson Jaktvårdskonsulent och Dan Eriksson föreläsare för kvällen. Foto: Malin Liljeholm

2022-04-14

- Varje år förekommer någon olycka i Sverige vid jakt och ibland med vapen inblandat. Ansvaret för säkerheten vid enskild jakt ligger i hög grad på jägaren, men vid gemensamhetsjakt också på jaktledaren. Tyvärr finns här en gråzon vid jakt i mindre grupper. Dessa frågor är inte enkla att reda ut och därför bjöd vi in till en temakväll i slutet av mars på Korskrogens bygdegård - berättar Åke Berglund ordförande i Folkärnas jaktvårdskrets.

För att belysa de risker som kan uppkomma vid brister i säkerheten, fick Dan Eriksson, jaktledare och hundförare från Östervåla, berätta om sin egen erfarenhet. Det var han som dagen före nyårsafton 2017 gick ut för att jaga älg med sitt jaktlag. En påskjuten älg faller inte på skottplatsen och Dan får påbörja ett eftersök. Han meddelar kontinuerligt sin aktuella position över radion, men trots detta händer det som inte får hända. En jägare misstar honom för ett vilt och avlossar skott som träffar Dan i ljumsken. Genom ett starkt agerande framför allt av honom själv, så gick hanns liv att rädda. Efter detta inträffade har Dan valt att göra något positivt av sin erfarenhet. Han åker runt och föreläser om sin upplevelse med avsikten att något liknande inte skall behöva hända i andra jaktlag. Dans starka intresse har fått honom att fortsätta jaga trots olyckan. Han har också tilldelats utmärkelsen ”Årets jägare” på Jaktgalan.

- För att få grepp om vilka försäkringar som gäller under jakt, bjöd vi även in Hans Johansson från Svenska Jägareförbundet som gjorde tydligt vad som gäller. Med detta initiativ hoppas vi att jägare inom vår krets kommer sprida kunskaperna om nödvändiga åtgärder vid jakt för ökad säkerhet så ingen drabbas av olyckor - berättar Åke Berglund.

Mer information om kurser som berör säkerhet vid jakt hittar du på https://jagareforbundet.se/utbildning/kurser/