Landet runt

Foto: Calle Franklin

Jägareförbundet Södermanland anordnar jägarexamensläger för ungdomar

Den 1–10 juli 2022 genomförs återigen det uppskattade lägret som blev en succé när det för första gången anordnades 2021. Under en hel vecka kommer deltagarna få en gedigen utbildning under trevliga former.

2022-05-10

Ungdomarna kommer under lägret bo i enskilda rum på Kjesäter i Vingåker med lägerledare på plats under hela dygnet. Diverse roliga och intressanta aktiviteter planeras för kvällarna.

På dagarna blir det teori varvat med skyttepass. De olika teoridelarna handlar om etik, viltvård, artkunskap, jakthundar, olika jaktformer, vapen och vad lagen säger om jakt och eftersök. Olika aktiviteter planeras också för kvällarna som exempelvis fältvandring, vapenvård och grillkväll. Skytteträningen kommer att bedrivas på Vingåkers skjutbana. Teoriprov och uppskjutning sker under lägrets sista dagar. Deltagarna kommer att delas upp i grupper för att på bästa sätt kunna anpassa inlärning och studietakt.

Utbildningen anordnas tillsammans med Studiefrämjandet. Mer information och anmälan hittar du på Studiefrämjandets hemsida.