Landet runt

Foto: Mostphotos

Vildsvinsnatta är tillbaka 15-17 juli

I Södermanland anordnar man återigen den uppskattade jakthelgen på vildsvin till förmån för kommunernas skolor och äldreboenden. Att jaga tillsammans på närliggande marker är ofta effektivt och minskar risken för skador på åkrar och lantbrukare.

2022-05-16

- Vildsvinstammen har på många håll minskat i länet, därför kommer fokus i år ligga på att öka kunskapen inom vildsvinsförvaltning. Vi vill ge jägarna verktyg som kan stärka en hållbar förvaltning av stammen med hänsyn till lokala skillnader och mål. I år kommer därför deltagarna, helt kostnadsfritt, få ta del av digitala utbildningar inom bland annat förvaltning, ASF, tillvaratagande och mörkerriktmedel/etik, berättar Hanna Kekkonen, jaktvårdskonsulent Svenska Jägareförbundet.

Anmälan är redan öppen, klicka här.

Nytt för i år är att evenemanget är kostnadsfritt. Alla deltagare kommer vara med i utlottningen av fina priser som våra sponsorer bidragit med. Dessutom kommer de jägare som väljer att donera fällda vildsvin öka sina vinstchanser genom att tilldelas extra lotter. Lottdragningen kommer att ske digitalt 19 juli och vinnarna kommer att blir kontaktade därefter.

Evenemanget vildsvinsnatta bidrar till att stärka det behov som finns av att öka samverkan och förståelsen mellan lantbrukare och jägare. Viltet som resurs genererar låga kostnader för de kommuner som anmält sitt intresse att ta emot vildvinskött.

- Detta är ett jättebra tillfälle för fler att få smaka viltkött, tex de som aldrig haft chansen tidigare. De effekter som vi kan se efter de år som vi anordnat vildsvinsnatta är att intresset för viltkött inom den offentliga sektorn har ökat, berättar Matilda Söderqvist, jaktvårdskonsulent Svenska Jägareförbundet.

Det kommer att finnas uppsamlingsplatser i samtliga jaktvårdskretsar i Södermanland för de jägare som vill donera vildsvin skjutna under vildsvinsnatta.

Hitta din uppsamlingsplats och mer information på vildsvinsnatta.se