Landet runt

Jonny på rapphönsjakt med Stjärnbergets Mira. Foto: Anette Laursen

Tystnad är inget problem för Jonny och hans hundar

Ord må vara viktiga för mänsklig kommunikation men framgångarna för Jonny Bergh och hans tre vorstehrar är ett lysande exempel på att kroppsspråket är det viktigaste för hundar. Efter flertalet championat och stora framgångar inom jaktprov har nu Jonny sikte på VM 2023.

Jonny på skogsfågeljakt med Mira och Bailey. Foto: Privat

2023-01-02

Jonny bor i Enånger utanför Hudiksvall tillsammans med sin sambo Maria och deras tre vorstehrar Nova 15 år, Bailey 8 år och Mira 4 år. Han tog sin jägarexamen för många år sedan och spenderar mycket tid i skog och mark med sina hundar. När Jonny började jaga var den praktiska jakten en utmaning då enbart komradio var ett alternativ till kommunikation. Jonny är född döv och använder teckenspråk som modersmål. I början var han beroende av att ha någon hörande med för kommunikationen. Eftersom Jonny inte ville vara beroende av andra för att delta i jakten så utvecklade han och sambon ett eget söksystem via personsökare med olika koder som gav honom möjligheten att jaga på egen hand. I och med den tekniska utvecklingen som kommit med åren så har hans möjligheter att kommunicera med andra ökat då både sms och chattgrupper kan användas under jakt.

Att skaffa jakthund var givet för Jonny och valet föll på en vorsteh. Rasen hör till gruppen stående fågelhundar och har en stor jaktlust, passar i familj med småbarn och är lyhörd på sin förare. Jonny och hans sambo Maria delar upp träningen i olika faser. Maria tränar hundarna när de är valpar genom socialträning, valpkurser, lydnadskurser och Jonny tränar dem i alla jaktliga moment. De tränar sina hundar från de är valp och använder alltid teckenkommandon vid inlärningsmomenten. Jonny använder även visselpipa med olika kommandon, för att kommunicera med hundarna på långt håll.

- Jakten är viktig för mig, inte i huvudsak att fälla ett djur, utan att få vara ute i naturen med mina hundar. Att jobba och träna som team och följa deras utveckling är det viktigaste för mig, berättar Jonny.

När Jonny ”jagar in” valpen brukar han även använda sig av GPS så att han kan kontrollera hur den rör sig i skogen. Hundarna har tidigt lärt sig att vara uppmärksam på Jonnys kroppsspråk då detta är enda sättet att kommunicera, vilket gör att hundarna söker kontakt och blir följsamma. Han kommunicerar alltså med hunden så som hunden kommunicerar med honom, genom kroppsspråk.

Ett lysande exempel på att detta träningssätt fungerar är att Jonny nyligen vann ett St Hubertusprov som anordnades av Jägareförbundet Skaraborg och Västsvenska Vorstehklubben.

- St Hubertus är intressant då det innehåller flera delmoment men som är lite skilda från övriga jaktprov. Man ska presentera sig och sin hund under en hel jaktdag. Mycket fokus läggs på jakt, säkerhet, etik, hunden i arbete samt respekt för viltet. Förarens agerande och prestation bedöms också under jakten, berättar Jonny.