Landet runt

Lyckad jakt för deltagarna. Foto: Rasmus Holm

Unga jägare på lärande jakt i Tyskland

Den 28 november åkte Jägareförbundets nätverk Unga Jägare i Sörmland och Stockholm ner till Tyskland på en kombinerad studie- och jaktresa. Syftet var att främja nya kontakter, erfarenhetsutbyte om jakttraditioner, viltförvaltning, kundkap om redskap för naturvård och förvaltning av vilda djur. Resan arrangerades av den ideella föreningen Leader Sörmlandskusten, vars syfte är att driva projekt som utvecklar landsbygden.

Besökarna på fältvandring. Foto: Rasmus Holm

2023-01-20

Resan styrde mot Ludwigslust, Mecklenburg-Vorpommern som ligger i norra Tyskland. De som åkte var förtroendevalda med ett styrelse- eller ledaruppdrag i Svenska Jägareförbundets nätverk Unga Jägare i Södermanland och Stockholm. Med på resan var även Bo Söderberg, lärare och mentor på naturbruksgymnasiet Öknaskolan. Resan var en delaktivitet i Leader Sörmlandskustens transnationella projekt - Willkommen Deutschland.

- Jakten är en integrerad del av Europas kulturella arv och mångfald samt ett viktigt redskap för naturvård och förvaltning av vilda djur. Resan har sannerligen bidragit till att väcka ett intresse hos våra unga jägare kring internationella jakttraditioner, berättar Jacqueline Hellsten som är verksamhetsledare för Leader Sörmlandskusten.

Efter att minibuss och pickup packats startade resan med en sju timmar lång färd till Trelleborg. Resan gick relativt smärtfritt och efter att ha vaggats gott av Östersjöns svall anlände de till Rostock på tisdag morgon och de körde vidare till Ludwigslust och Middenmank.

Väl på plats i Ludwigslust fick besökarna en fältvandring i ett större skogsområde som leddes av två skogsförvaltare. Faunan och skogsförvaltningen är annorlunda mot den svenska. Till exempel finns det väldigt mycket blandskog samt täta planteringar då de planterar cirka 12 500 tallplantor per hektar, ca 10 000 fler än vad som brukar planteras i Sverige. Syftet med detta är att träden ska bli högre och få färre antal kvistar.

På eftermiddagen arrangerades en workshop tillsammans med sju unga jägare från trakten och ämnen som diskuterades var jaktformer, vilt, hundar och mycket mer. Extra nyfikenhet visades för Jägareförbundets ungdomsverksamhet då det inte finns något motsvarande inom tyskarnas jägareförbund Deutscher Jagdverband. De sju tyska ungdomarna fick konkreta förslag på hur det kan utvecklas och resultatet blev att de initierade en styrgrupp för att förenkla utbyte framöver.

- En tankeställare vi fick var hur pass mycket vi satsar på våra ungdomar inom Svenska Jägareförbundet, i Tyskland har de inte formaliserat sin ungdomsverksamhet i samma grad som vi gör här. Det ska vi vara stolta över, säger Rasmus Holm, styrelseledarmot i Unga Jägare Södermanland.

Onsdagens och torsdagens huvudfokus var bewegungsjagd, en jaktmetod där även hundförarna ställer sig på pass och släpper kortdrivande hundar som självständigt söker upp klövvilt. Upplägget var en såt på tre timmar och på två olika marker per dag. Antalet observationer och fällt vilt var över besökarnas förväntan. Både kronhjortar, vildsvin, rådjur och rävar sprang i pass.

- Vi hade mycket lyckade dagar, även om vi hade hoppats på att även få chansen att se en tvättbjörn eller mårdhund. När vi begav oss hemåt var vi fyllda av nya intryck och även med förhoppningar om att vi kan ha lagt grunden för ett bra samarbete framöver. Nästa steg är att följa upp träffen med ett webbinarie i vinter och om allt klaffar kan vi välkomna ett glatt gäng tyska ungdomar till våren, berättar Rasmus Holm.