Landet runt

Kenneth Kronberg, regionansvarig polis, Christer Eskelin, eftersöksjägare, Boris Karlqvist, Älgskadefondsföreningen och Linus Olsson, Svenska Jägareförbundet åkte runt Gotland på en viltinformationsvecka. Foto: Linus Olsson

Viltinformationsvecka på Gotland inför sommartrafiken

GOTLAND Trots att det sker över 60 000 viltolyckor i Sverige om året är det många som inte vet vad som gäller när man sammanstöter med ett vilt djur. Inför sommarsäsongen med ökad trafik på Gotland har det därför gjorts en insats för att informera allmänheten hur olyckor kan undvikas och vad man gör om olyckan ändå är framme.

Det är inte självklart för alla vilka viltslag som är anmälningspliktiga vid en trafikolycka. Efter informationsveckan är det fler på Gotland som har koll. Foto: Boris Karlqvist

2023-06-22

Under en kort och intensiv ”viltinformationsvecka” har ett team bestående av representanter från Älgskadefondsföreningen, Polisen, Jägareförbundet och aktiva eftersöksjägare rest runt på Gotland. Tillsammans har de delat ut mängder av viltolycksremsor och informerat allmänheten om förebyggande åtgärder, hur man bör uppträda i trafiken och självklart vad man skall göra vid en sammanstötning med ett anmälningspliktigt vilt!

- Det är många som inte har klart för sig vilket vilt som är anmälningspliktigt, berättar Linus Olsson, länsansvarig jägare och viltvårdare på Svenska Jägareförbundet. Under den här veckan har vi kunnat visa upp vilka djur det gäller och även dela med oss av erfarenheter och svara på frågor, fortsätter han.

Trots varma dagar resulterade veckan i många trevliga möten med intresserade besökare och bra diskussioner.

- Vi vill rikta ett stort tack till alla vi mött under veckan och pratat ”vilt i trafik”, säger Linus Olsson. Kör försiktigt där ute i sommartrafiken och var rädda om både er och djuren!